medisch vervroegd pensioen onderwijs ambtenaar

jaap08
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

medisch vervroegd pensioen onderwijs ambtenaar

#1 , 27 mei 2019 11:53

Ik heb een vraagje. Ik ben al 5 jaar chronisch ernstig ziek. Maar de laatste jaren is het zo erg aan het worden dat medisch pensioen er zit aan te komen.
Ik ben 38 jaar en heb een 13 jaar dienst. Ik heb 1 kind ten laste en het is mogelijk dat er ook een scheiding zal aankomen. Iemand een idee wat ik zou krijgen als gehuwde en als alleenstaande sinds een scheiding niet uitgesloten is. alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 27 mei 2019 14:07

Dit topic is al zo vaak aan bod gekomen. Indien u als statutair ambtenaar definitief ongeschikt wordt verklaard, wordt u gerechtigd op een pensioen dat op dezelfde wijze wordt berekend als het rustpensioen. Gezien uw korte loopbaan, zal dat geen vetpot zijn. Een ander belangrijk punt is dat u geen loopbaan meer opbouwt en dat uw pensioen onveranderd blijft, ook op 67 jaar. Op 67 jaar zou u dan een pensioen kunnen ontvangen voor uw privaatrechtelijke jaren, mochten deze er zijn. Mogelijk dat u gerechtigd wordt op een gewaarborgd minimum pensioen, alleenstaande zodra u wettig gescheiden bent. Indien het om een betrekking als contractueel gaat, is er geen sprake van een medisch pensioen, maar van een ziekte- en aansluitend invaliditeitsuitkering ten laste van uw ziekenfonds. In dat geval zal u in geval van kinderlast gerechtigd worden op het bedrag met gezinslast.
Zie ook:
https://www.scriptiebank.be/sites/defau ... versie.pdf

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 27 mei 2019 14:11

Ik vermoed 13/60 van de laatste jaren wedde.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 27 mei 2019 15:44

Beste

Ter aanvulling van de informatie van Thieu Rutten.

Indien u contractueel ambtenaar bent (= niet vast benoemd), dan kan u inderdaad niet op medisch pensioen worden gezet en komt u in de ZIV-uitkering terecht. Deze periode telt wel mee voor verdere pensioenopbouw, in tegenstelling tot de vast benoemde ambtenaren die al dadelijk een pensioen ontvangen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”