overlevingspensioen

Noa7
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

overlevingspensioen

#1 , 21 mei 2019 10:56

Beste,

Ik ben nu 58 jaar en alleenstaande. Ik heb een loopbaan van 39 jaar als bediende en heb in maart 2016 mijn ontslag gekregen na 25 jaar dienst.
Mijn ontslagvergoeding werd uitbetaald.
Nu ontvang ik (sinds januari 2019) een overlevingspensioen van mijn echtgenoot die overleden is in 2005 van €1123,79.
Met dit bedrag kom ik maar amper toe en moet ik maandelijks pikken op mijn spaarrekening.
Eigenlijk zou ik willen bijwerken maar dit bedrag is beperkt en zal ik misschien grotendeels moeten afgeven aan de belastingen.
Mijn vraag is wat ik eigenlijk het beste zou doen voor mijn pensioen later? Op Mypension staat dat ze me geen raming van mijn pensioenbedrag kunnen berekenen?

Met vriendelijke groet,
Diane

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 21 mei 2019 11:11

Beste,

U kan niet voor uw 60ste gerechtigd worden op een eigen rustpensioen. U heeft er alle belang bij om nog verder een loopbaan op te bouwen van minstens 104 voltijdse dagen per jaar. Hierdoor kan u mogelijk vanaf uw 60ste aanspraak maken op een eigen rustpensioen. Uw overlevingpspensioen kan u cumuleren met uw eigen rustpensioen ten belope van 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Ook dan mag u nog bijwerken. U zou bv. nog minstens/gemiddeld 13 uur per week kunnen bijwerken bij uw overlevingspensioen. U zal belastingen moeten bijbetalen. U zal echter altijd meer overhouden dat u moet bijbetalen. En niet te vergeten, u zal ook de mogelijkheid vergroten om op 60 jaar rechten te openen op een eigen rustpensioen cumulatief met uw overlevingspensioen. Mogelijk ook dat uw eigen rustpensioen de grens van 110% voor een volledige loopbaan overschrijdt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”