Gezinspensioen en landbouwactiviteiten

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Gezinspensioen en landbouwactiviteiten

#1 , 06 mei 2019 06:57

Huidige situatie:
Mijn echtgenote (53 j) en ik (67 j) genieten van een gezinspensioen (werknemer) op basis van mijn arbeidsverleden.
Ook baat ik sedert bijna 3 jaar een landbouwbedrijf uit waar weinig tot geen winst uit gepuurd wordt. Mijn fysieke toestand maakt het mij stilaan onmogelijk hier nog lang mee door te gaan.
Daarom overwegen wij om een landbouwernummet op naam van mijn echtgenote aan te vragen zodat ik mijn activiteiten kan stopzetten en zij die kan overnemen.
Kan dit gevolgen hebben voor ons gezinspensioen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 06 mei 2019 08:29

Beste

Uw echtgenote is jonger dan 65 jaar en bewijst geen loopbaan van 45 jaar. In deze situatie moet zij haar beroepsinkomsten beperken, zodat u het gezinspensioen kan behouden.

Als zelfstandige moet uw echtgenote haar beroepsinkomsten beperken tot € 6 538,00 (het betreft het jaarlijks netto bedrijfsinkomen). Dit grensbedrag wordt jaarlijks aangepast.
Zodra u echtgenote één eurocent teveel verdiende, verliest u het recht op het gezinspensioen. Omdat het beroepsinkomen van uw echtgenote pas een 2-tal jaar later gekend is, betekent dit dat u een gedeelte van uw pensioen zal moeten terugbetalen als uw echtgenote teveel verdiende.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#3 , 06 mei 2019 09:26

Beste,
Als zelfstandige of helper zelfstandige of medewerkende echtgenote, gaat het om een netto inkomen als men niet aan de leeftijd- of loopbaanvoorwaarde voldoet. Het inkomen mag ook over beide echtgenoten verdeeld worden. U mag onbeperkt bijverdienen. U heeft dan ook alle mogelijkheden om het gezinspensioen te behouden en verder een landbouwbedrijf(je) samen met uw echtgenote te runnen. Waarom zou de zaak overzetten op uw echtgenote? Bijdragen door uw echtgenote? Pensioenopbouw? Gaan haar rechten hoger liggen dan het verschil tussen gezin en alleenstaande? best eens met uw boekhouder bespreken, zowel op het vlak van bijdrageplicht als voor- en nadelen.

Reclame

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2019 21:43

Alvast bedankt aan Mathieu Rutten en Felix VCvoor de nuttige info ...
Het inkomen uit dit landbouwbedrijfje zal nooit hoger zijn dan 2.000 tot 3.000 € in de meest gunstige omstandigheden.
De reden om het bedrijf door mijn echtgenote te laten uitbaten, is dat ik wschl niet heel lang meer te leven heb en zij zodoende al goed voorbereid is op alle praktische zaken (papierwinkel) die haar te wachten staan.

Mathieu Rutten

#5 , 06 mei 2019 22:43

Het is dan niet zozeer een kwestie van pensioen maar eerder van het zoeken naar een praktische oplossing. Ik raad u dan ook aan om contact op te nemen met een notaris.

Terug naar “Pensioenen”