vrees voor scheiding

vereecke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vrees voor scheiding

#1 , 03 mei 2019 11:42

Mijn zus (65 jaar) maakt zich zorgen omdat ze vreest dat haar man van haar wil scheiden en wil weten waar ze in haar situatie recht op heeft,
Ze werkte maar enkele jaren ingeschreven doch later koos ze ervoor om huisvrouw te zijn en was dus niet meer ingeschreven noch ontving ze stempelgeld,
Haar echtgenoot verdiende voldoende om voor een inkomen te voorzien en alle rekeningen te betalen,
Haar man is inmiddels met pensioen en tot voor kort stond mijn zus nog ingeschreven als zijnde te laste van hem,
Binnenkort zal mijn zus ook een pensioen(amper €159 netto) ontvangen en dus niet meer ten laste zijn van haar man,
Nu wil ze weten in geval van een scheiding of ze nog aanspraak kan maken op een deel van het pensioen van haar man gezien ze niet kan overleven met haar mager pensioentje ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 03 mei 2019 12:03

Gezien mevrouw de wettelijke pensioenleeftijd heeft bereikt zal zij in geval van wettige scheiding aanspraak kunnen maken op een pensioen wettige scheiding hoofdens de privaatrechtelijke loopbaan van haar echtgenoot tijdens de jaren van huwelijk. In geval van feitelijke scheiding zal zij aanspraak kunnen maken op de helft van het gezinspensioen aan haar echtgenoot ingevolge een privaatrechtelijke loopbaan. Bewijst de echtgenoot echter enkel een ambtenarenloopbaan, kan zij enkel maar aanspraak maken op een gedeelte van het pensioen aan haar echtgenoot ingevolge een vonnis onderhoudsgeld van de rechtbank. Voor mevrouw zullen ook de rechten op een Inkomensgarantie voor Ouderen onderzocht worden, doch de IGO is bestaansmiddelenafhankelijk.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”