Grensarbeid - NL tijdvakken

Vic Grobben
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Grensarbeid - NL tijdvakken

#1 , 25 apr 2019 10:42

Beste,

Ik heb eerste deel van carrière in België gewerkt en sinds 1-1-2006 werkzaam in Nederland... Onlangs was er hier onder wat ‘lotgenoten’ een discussie over al dan niet meetellen van de NL-tijdvakken voor vervroegd pensioen Belgisch gedeelte (op basis van lange loopbaan .....)
Volgens informatie die ik heb gevonden zouden die inderdaad meetellen .....
Voor mijn persoonlijke situatie zou dit dan volgens mij betekenen dat ik op leeftijd van 63 jaar en loopbaan van 42 dienstjaren ( B + NL) recht heb op Belgisch (vervroegd) pensioen en dit op 01-06-2025.

Gegevens :

• Geboren : 28-05-1962

• Legerdienst (doorgegeven aan mypension.be) : van 01.03.1984 tot 30.12.1984 : zijn meer dan 104 dagen (gelijkgesteld) in 1984 - telt dus
volgens mij voor 1 loopbaanjaar

• In dienst België : 01-05-1985 : zijn meer dan 104 dagen in 1985 en telt dus volgens mij voor 1 loopbaanjaar
• Uit dienst België : 31-12-2005

Totaal loopbaan België : 1 (leger) + 1 (1985) + 20 (01-01-1986 tem 31-12-2005) = 22

• In dienst NL : 01-01-2006
Op 01-06-2025 dus 19 volle loopbaanjaren + 1 Jaar (2025 ook meer dan 104 dagen) = 20

• 22 jaar België en 20 jaar NL geeft totaal van 42 loopbaanjaren en leeftijd van 63 jaar op 01-06-2025

Klopt mijn analyse/berekening op deze manier ?
Wordt (vervroegd) Belgisch pensioen (op basis van lange loopbaan) uitgekeerd onafhankelijk van recht op pensioen uit NL ?

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 25 apr 2019 13:55

Beste

Voor zover uw gegevens correct zijn (en waarom zou ik hier aan twijfelen), kan u inderdaad vanaf uw 63e met vervroegd pensioen in België.
Hou er wel rekening mee dat dit pensioen enkel berekend wordt op basis van uw 22-jarige beroepsloopbaan in België. Met andere woorden: België zal geen pensioen uitbetalen voor uw beroepsloopbaan in Nerderland. Uw beroepsloopbaan in Nederland telt wel mee om na te gaan of u vervroegd met pensioen kan gaan,. Maar, deze loopbaan telt niet mee voor de berekening van het pensioenbedrag.

Uw Nederlands pensioen wordt toegekend van zodra u de Nederlandse pensioenleeftijd bereikt. Momenteel ligt deze reeds vast op 67 jaar en 3 maanden indien u in 2023 met pensioen zou gaan. Hoeveel de pensioenleeftijd daarna bedraagt is nog niet geweten. Deze wordt namelijk mee bepaald aan de hand van de gemiddelde levensverwachting.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijike groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A('pen

Mathieu Rutten

#3 , 25 apr 2019 16:59

Beste,

Uw AOW-leeftijd is bepaald op:

Uw geboortedatum: 28-5-1962
U krijgt naar verwachting uw AOW pensioen vanaf 28-5-2030
Uw geschatte AOW leeftijd is 68 jaar

Op basis van uw gegevens zal uw vroegste ingangsdatum van uw Belgisch rustpensioen bepaald zijn op 01.06.2025 op voorwaarde dat u tot in 2025 minstens 104 voltijdse dagen per kalenderjaar bewijst.

Uw Belgisch pensioen zal berekend worden op uw Belgische jaren. Uw jaren Nederland zullen pas gevalideerd worden in een grensarbeiderspensioen op AOW-leeftijd. U valt immers onder de overgangsmaatregel. Of u überhaupt recht zal hebben op een aanvulling tot het intern recht ten laste van België is echter zeer twijfelachtig gezien België bij de bepaling van de aanvulling zal rekening houden met zowel uw AOW als uw aanvullend Nederlands bedrijfspensioen. Er kan enkel sprake zijn van een internrechtbepaling bij wonen in België en werken in Nederland. De ingangsdatum van uw aanvullend pensioen ten laste van Nederland kan mogelijk naar voor geschoven worden. Hiervoor kan u best even contact zoeken met uw Nederlandse bedrijfspensioeninstelling.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Vic Grobben
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 apr 2019 17:46

Felix, Mathieu, bedankt voor jullie snelle response !

ps : het lijkt erop dat we als 'buitenlander' nog steeds geen toegansmogelijkheid hebben tot Mijnpensioenoverzicht.nl. Er zou hiervoor een oplossing in de maak zijn middels een Europees erkend inlogmiddel (eIDAS) ?? Enig idee wanneer dit ter beschikking komt ? mvg Vic

Mathieu Rutten

#5 , 25 apr 2019 19:11

Beste,

Je kan vanuit België reeds de Sociale Verzekeringsbank raadplegen door gebruik te maken van je BSN-nummer en je Belgische identiteitskaart. Je kan zo al een zicht krijgen op je Nederlandse AOW-tijdvakken.

Ik heb afgelopen dinsdag een studienamiddag bijgewoond in Roermond. We hebben ook hierover gesproken. Ik heb gisteren enkele contacten gelegd om meer hierover te weten te komen.

Wel kan ik u meedelen dat je via de website van het pensioenfonds waarbij u bent aangesloten ook nu reeds kunt inloggen met een digitale sleutel die je kan aanvragen bij het Pensioenfonds. Je zou ook reeds heel wat simulaties kunnen maken.

Er staat inderdaad het een en ander te veranderen op het vlak van uitwisselen van gegevens. Wij zijn wel nog altijd aan de GDPR-regels gebonden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”