Pensioensparen grensarbeider

Smas
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioensparen grensarbeider

#1 , 17 apr 2019 10:53

Hallo

Ik ben Nederlandse woonachtig in België, maar werk in Nederland. Ik woon wettelijk samen met mijn Belgische vriend.
Nu willen we graag gaan pensioensparen. Zijn ook bij de bank geweest voor informatie. Voor mijn vriend wil dit zeggen dat hij €980,- kan sparen en dat hij dan een belastingvoordeel van 30% heeft. Een mooi voordeel. Nu kon de bank mij niet vertellen of ik ook gebruik kan maken van dit belastingsvoordeel, omdat ik in Nederland werk en daar dus ook belast wordt.

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 17 apr 2019 13:47

Beste

Even hier kijken.

https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q7

Als ik uw post goed lees bent u een onderdaan van een Europese lidstaat die actueel in België woont en gedomicilieerd is. Alsdan heeft u net hetzelfde recht als alle Belgische inwoners om gebruik te maken van pensioensparen.
Vraag is of u bij datzelfde kantoor uw verrichtingen moet doen. Dat de bediende in kwestie dat niet weet tot daar aan toe. Maar minstens kan de inspanning verwacht worden dat men dat voor u opzoekt en/of de eigen fiscale binnendienst (die elke bank heeft) raadpleegt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mathieu Rutten

#3 , 17 apr 2019 17:46

Beste,

Ik heb opzettelijk nog niet gereageerd op dit topic. Het gaat immers om een zeer moeilijke materie waar niet in één twee drie op kan geantwoord worden. Betrokkene kan zich dan ook best tot een dienst grensarbeid van de vakbond wenden. Zij hebben hier meer mee te maken. Ook kunnen jullie de vraag altijd via mail stellen aan belintax. Ook kunnen jullie na afspraak altijd terecht bij het GWO van Maastricht.

Ik ga hier dan ook geen sluitend antwoord op geven.

Er zijn immers een aantal zeer belangrijke factoren, aandachtspunten.

- als het gaat om een wettelijke samenwoning met een verklaring van wettelijke samenwoonst afgelegd bij het stadsbestuur en ook zo geregistreerd, worden zij belast als een gehuwd echtpaar. (opgelet in Nederland is het vereist dat je een wettelijke samenwoonst hebt geregistreerd via een notaris. In België is een wettelijke samenwoonst echt er pas tegenstelbaar indien ze is geregistreerd bij het stadsbestuur.
- mijnheer wordt progressief belast in België en mevrouw wordt belast in Nederland. Mevrouw is enkel voor gemeentebelastingen belastbaar in België.
- een van de voorwaarden pensioensparen is o.a. dat men belastbaar moet zijn in België en hier knelt het schoentje. Er zijn inmiddels enkele belangrijke wijzigingen geweest ingevolge onderhandelingen tussen België en Nederland.
- indien pensioensparen nooit fiscaal is gefasciliteerd is geworden, is het pensioenkapitaal uit Belgisch pensioensparen ook niet belastbaar in België.

Het enige wat de bankbediende dan ook kon doen was mevrouw verwijzen naar haar vakbond, boekhouder of belastingen zelf. Ik kan hem enkel maar feliciteren dat hij eerlijk is geweest door te stellen dat hij het niet wist.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Zirkonia
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2019 18:37

In Nederland heb je in ieder geval geen fiscaal voordeel van dit pensioensparen aangezien dit geen aftrekpost is daar.
In België kan je het inbrengen als aftrekpost gezien het nog wel invloed zou hebben op je te betalen gemeentebelastingen binnen de personenbelasting.

Mathieu Rutten

#5 , 20 apr 2019 18:51

Wat lezen wij in de checklist grensarbeid van het ACV:

Bent u in dienst van een werkgever met zetel in Nederland en werkt u uitsluitend op Nederlands grondgebied, dan bent u belastingplichtig in Nederland. Daarnaast dient u ook aangifte te blijven doen in België. U bent namelijk over het Nederlandse netto inkomen gemeentebelasting verschuldigd in België.
Om de gemeentebelasting te berekenen doet België alsof u belastingplichtig zou zij zijn in België en op de
fictief berekende belasting wordt dan de gemeentebelasting aangerekend. U kunt daarbij gebruik blijven maken van de aftrekposten waarin het Belgisch stelsel voorziet. Producten als pensioensparen of levensverzekering horen daar ook bij, maar het is niet langer voordelig om die te blijven inbrengen.

Terug naar “Pensioenen”