Groepsverzekering

meibloem
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Groepsverzekering

#1 , 16 apr 2019 12:09

Krijg juist de berekening van mijn groepsverzekering uitbetaalbaar 1 juni 2019 als ik wettelijk aan 65 jaar
op rustpensioen ga.
De firma waar ik bijna 37 jaar gewerkt hebt is einde 2016 uit België vertrokken en iedereen heeft volgens
alle wettelijke bepalingen keurig zijn opzegvergoeding gehad met behoud van loon en alle voordelen
zoals vakantiegeld, 13de maand, maaltijdchecks en ecochecks etc. en mijn opzegvergoeding loop^t door
t/m juni 2019 maar alles is in 1 x uitbetaald einde december 2016 en tevens is op die datum ook van hun
zijde alsmede van mijn kant de stortingen gedaan in de groepsverzekering en ex werkgever en ik hebben
contract tot aan het einde voldaan bij de groepsverzekering.
Nu zegt de wet : belastingen aan 10,09% indien je effectief actief blijft tot 65 jaar.
Voor de pensioenberekening tellen alle dagen van einde 2016 t/m 31 mei 2019 als gelijkgestelde werkdagen
en daardoor heb ik zelfs rechts op pensioenbonus .
Voor RVA zijn gelijkgestelde dagen ook : de dagen gedekt door een opzeggingsvergoeding of een ontslagcompensatievergoeding.
Groepsverzekeringsmaatschappij houdt 16,66% voor belastingen aan en schrijven dat ik gunstiger belastingtarief kan verkrijgen
indien werkzaam geweest tot 65 jaar maar daar moet ik dan voor tekenen en ik wil absoluut geen fout begaan.
Is er iemand die mij kan helpen a.u.b.
Dank U allen bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 17 apr 2019 08:03

Beste

In principe wordt een periode die gedekt is door een opzegvergoeding aanzien als een gewerkte periode. Je opzegvergoeding is een loon waarvoor je niet hoefde te werken.
Je ontving trouwens ook geen vervangingsinkomsten.

De wet van 27 februari 2019 tot wijziging van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 wat de notie wettelijke pensioenleeftijd betreft, is niet zeer helder en laat interpretatie toe. Toch zou ik op het formulier van het pensioenfonds "gewerkte periode" aanduiden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#3 , 17 apr 2019 08:22

Beste,

Ik volg Felix hierin. Ik zou zelfs verder willen gaan. Mijn inzien gaat het hier zelfs niet om gelijkgestelde, maar wel om gewerkte dagen. U spreekt immers van behoud van loon. Dit betekent dus ook met inhouding van RSZ. Als de casus is zoals u deze voorstelt is mijn inzien het gunstig tarief op 65 jaar van toepassing.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

meibloem
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2019 10:31

Ik wil Dhr. Felix VC en Dhr. Mathieu Rutten bedanken voor hun advies en na contact met verzekeringsmaatschappij
blijkt dat er bepaalde papieren niet meegestuurd waren o.a. de periodes die gelijkgesteld aan periode van activiteit
en ook dat bepaalde formulier hiervoor wat ik dan ondertussen per email mocht ontvangen.
Hartelijk dank Heren .

Terug naar “Pensioenen”