vervroegd pensioen en pensioenbonus

anjans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

vervroegd pensioen en pensioenbonus

#1 , 15 apr 2019 22:22

Beste
Ik ben sinds 1/4/2019 met pensioen. 65 jaar en ononderbroken gewerkt van 1975 tot 31/3/2019.
Op 8.04.2016 kreeg ik via my pension een raming en de mededeling dat werknemers die een toereikende loopbaan hebben vervroegd met pensioen kunnen gaan. Op 2016, minimumleeftijd 62 jaar en een loopbaan van 40 jaar.
Ik ben blijven werken omdat ik dan kon genieten van een pensioenbonus. Dit werd mij ook schriftelijk medegedeeld in 2014.
Er staat letterlijk in de brief dat ]"Het]principe van behoud van opening van recht op een vervroegd pensioen geldt? Met andere woorden: vanaf het ogenblik dat u voldoet aan de gesteld loopbaanvoorwaarde behoudt u voor de volgende jaren dit recht."

Ook in andere brieven wordt vermeld dat ik recht heb op een pensioenbonus.
Groot is mijn ergernis dat ik moet vaststellen dat op het moment van mijn pensionering mij doodleuk verteld wordt dat de wetgeving veranderd is, en ik geen recht meer heb op de pensionbonus.. Maar wat met de verworven rechten?
Ik heb dit aangekaart bij de ombudsdienst pensioenen. Maar ook daar hebben ze mij in het ongelijk gesteld.

Wat denkt u, is er een rechtsgrond om toch mijn rechten te laten gelden?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 15 apr 2019 22:52

Beste,

U voldeed niet aan de voorwaarden van een vervroegd rustpensioen voor 01.12.2014. U komt dan ook niet in aanmerking voor een pensioenbonus.

Indien u al een bericht zou ontvangen hebben, dan ging het om een raming. Het woord zelf zegt het reeds een raming, geen definitieve beslissing.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden. Door verder te werken heeft u een hoger pensioen opgebouwd en dit pensioen zal u ook levenslang behouden.

Ik weet dat het een schrale troost is, maar toch.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

anjans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2019 08:47

Beste Mathieu
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Inderdaad een opdoffer omdat ik hier wel op de pensioenbonus gerekend had. Maar proficiat met jullie uitstekende service. Ik ben nu wel zeker dat ik geen verdere stappen moet ondernemen.
Vriendelijke groeten.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”