verlies ik mijn overlevingspensioen bij wettelijk samenwoonst

Doluc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verlies ik mijn overlevingspensioen bij wettelijk samenwoonst

#1 , 07 apr 2019 10:31

geachte,
even uitleggen
Ik ben sinds 2008 weduwnaar mijn overlevingspensioen heb ik nu ongeveer 5 jaar en voor rond te komen werk ik nog deeltijds (staal industrie)bij net onder het toegelaten bruto barema.
Sinds 2 jaar woon ik feitelijk samen met mijn gescheiden partner die ook deeltijds werkt, huwen wilt geen van beide nog.
Maar we willen zo graag dit alsnog op de gemeente omzetten naar een wettelijke samenwonen
Het gene wat ons tegenhoud is het niet weten hoe en wat
Ik stelde die vraag schriftelijk bij het RVP en kreeg duidelijk het antwoord zolang het niet huwen is .....
Maar hoe zit dat met het inkomen wordt dit samen geteld of telt alleen mijn inkomen daar kreeg ik echter geen antwoord op van hun.
Is er iemand die hier duidelijkheid in kan brengen
graag had ik omtrent dit wat informatie verkregen.
bedankt bij voorbaat.
Dominique

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 07 apr 2019 10:55

Beste,

Zoals de Federale Pensioendienst u reeds meedeelde wordt uw overlevingspensioen opgeschort in geval van huwelijk en NIET ingevolge wettelijke samenwoonst. Uw overlevingspensioen blijft betaalbaar zolang u zelf aan de betaalvoorwaarden voldoet, beperking tot de toegelaten grenzen en niet meer dan 12 al dan niet opeenvolgende maanden cumulatie met een uitkering. Het inkomen van uw niet-huwelijkspartner heeft hier geen invloed op. U moet een onderscheid maken tussen pensioen en wettelijke samenwoonst en fiscaliteit en wettelijke samenwoonst. Dit zijn twee totaal verschillende rechtsregels.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”