gezinspensioen

kojo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

gezinspensioen

#1 , 06 apr 2019 13:07

beste,
mijn partner zal 5 jaar voor mij pensioengerechtigd zijn.stel dat ik in die periode niet werk ,of niet meer uitkeringsgerechtigd zou zijn,
hebben wij dan automatisch recht op het gezinspensioen?zoja ,is dit dan ten allertijde aan te vragen ,of een complexe procedure?
als ik dan zelf de pensioengerechtigde leeftijd bereik ,gaan we dan weer kunnen overschakelen naar 2 aparte pensioenen?
aangezien ik nu al 34 jaar werkende ben ,veronderstel ik dat op sowieso op het gegarandeerde minimum kan rekenen?ook al zou ik dan
de laatste jaren in inactiviteit verkeren?
dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 06 apr 2019 14:03

Beste,

De huwelijkspartner die een pensioen geniet heeft recht op een rustpensioen aan gezinsbedrag indien de andere samenwonende huwelijkspartner geen inkomen/uitkering geniet die de uitbetaling van een gezinspensioen in de weg staat. Houd er wel rekening mee dat u tijdens de jaren dat u geen eigen inkomen heeft, of niet tenminste 104 voltijdse equivalenten met recht op pensioen bewijst of twee pensioenopbouwende kwartalen als zelfstandige, u geen beroepsloopbaan opbouwt waardoor u mogelijk tot de pensioengerechtigde leeftijd moet wachten vooraleer zelf rechten te openen op een rustpensioen. Zodra u beiden de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt zal de voordeligste toestand berekend worden of het gezinspensioen aan één der huwelijkspartners of twee pensioenen aan tarief alleenstaande. Tenslotte wens ik er toch wel op te wijzen dat de minimumpensioen die telkens genoemd worden gaan over pensioenen voor een volledige loopbaan of 14040 voltijds.

Wat bedoelt u precies met jaren van inactiviteit?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

kojo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2019 16:00

beste, hartelijk dank voor het duidelijke antwoord!
met inactiviteit bedoel ik ,mocht ik de jaren voor mijn pensioen niet meeraan het werk kunnen,
en eventueel geschorst worden in de werkloosheid.
ik besef dat die jaren dan niet meetellen voor pensioenopbouw.
maar dan zouden we dus wel het gezinspensioen krijgen tot ik pensioengerechtigd ben begreep ik.

wat het minimumpensioen betreft , las ik dat dit vanaf de pensioengerechtigde leeftijd gegarandeerd was na presteren van een 2/3 loopbaan,30 jaar dus.(30/45)
of heb ik dat verkeerd begrepen?
met vriendelijke groeten

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 06 apr 2019 16:18

Beste,

Klopt. De regels van het minimumpensioen zijn inderdaad van toepassing bij een 2/3de loopbaan. Maar dan is ook maar zoveel 45ste van het bedrag gewaarborgd minimumpensioen. En wat zovelen ook mogen beweren, langer werken brengt nog altijd een hoger pensioen op.

Veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

kojo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2019 16:18

ok hartelijk dank voor de raad!

Terug naar “Pensioenen”