Vakantiegeld gemengde loopbaan

Bretzelburg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld gemengde loopbaan

#1 , 29 mar 2019 11:52

Weet er iemand hoe het vakantiegeld wordt berekend bij een gemengde loopbaan: werknemer/zelfstandige?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 29 mar 2019 12:05

Beste,

zie https://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/pa ... fault.aspx

Op het pensioen zelfstandigen is geen vakantiegeld voorzien.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Bretzelburg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2019 09:37

Bedankt voor uw antwoord. Lijkt nogal ingewikkeld om dit zelf te berekenen (als dit al mogelijk is).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2019 11:20

Bedankt voor uw antwoord. Lijkt nogal ingewikkeld om dit zelf te berekenen (als dit al mogelijk is).
Je hoeft dit zelf niet uit te rekenen dit word in u voordeel verekend.

Ik ben ook in deze situatie
15 jaar werknemer en 30 jaar zelfstandige
in de maand mei word dit uitbetaald en je kan dit zien in

https://mypension.onprvp.fgov.be/nl/myp ... fault.aspx
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bretzelburg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2019 11:28

Ik begrijp het, maar ik had graag te weten gekomen hoeveel dat dan ongeveer zou zijn. Ik ga ten vroegste met pensioen in 2022 maar zou al een budgetplanning willen maken met wat zicht op de toekomstige financiële mogelijkheden/beperkingen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mar 2019 11:43

Als je alleen staand werknemer met volle loop baan heeft +/-750 €

Dus maak je verdeel sleutel met je zelfstandige jaren.

Een zelfstandige heeft weinig vakantie genomen en in Brussel zeggen ze dan ook die nemen toch geen vakantie die zelfstandigen !! :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#7 , 30 mar 2019 11:51

Den Lowie,

Zo werkt dit niet.

Als jullie mij meedelen welk bedrag jullie maandelijks ontvangen als werknemer en zelfstandige, of jullie een gezinspensioen dan wel een pensioen als alleenstaande ontvangen, als er personen ten laste zijn en al dan niet invalide erkend, zal ik jullie vakantiegeld berekenen en jullie meedelen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#8 , 01 apr 2019 10:57

Beste,

Voor je loopbaan als werknemer, ontvang je in de maand mei een vakantiegeld. In 2018 bedroeg het bruto vakantiegeld voor een gepensioneerd werknemer maximum 769,80 euro in geval van een pensioen als alleenstaande en 962,25 euro in geval er een gezinspensioen werd uitbetaald.

In 2019 zullen de brutobedragen wat hoger zijn omdat er ondertussen al een indexaanpassing is geweest.

Opgelet, dit betekent niet je dit bedrag ook ontvangt. Er zijn verschillende zaken waarmee je rekening moet houden.
1) De bedrijfsvoorheffing.
Op het vakantiegeld worden belastingen ingehouden (= bedrijfsvoorheffing). Het percentage van de ingehouden belasting is afhankelijk van het totale maandelijkse belastbaar bedrag van al je pensioenen samen.
2) Het bedrag van je bruto vakantiegeld mag maximaal 20,175 % hoger zijn dan je bruto pensioenbedrag dat je tijdens de maand mei ontvangt als werknemer.
3) Het vakantiegeld als werknemer wordt altijd samen uitbetaald met het pensioen van de maand mei. Ga je pas in juni met pensioen, dan ontvang je dat kalenderjaar geen vakantiegeld van de pensioenkas.
4) In principe ontvang je tijdens het eerste jaar als gepensioneerde geen vakantiegeld, tenzij je gedurende het volledige kalenderjaar voorafgaand aan het jaar van je pensionering met brugpensioen (SWT) was, werkloos was of een invaliditeitsuitkering als werknemer ontving.
Voorbeeld;
Ontvang je in mei 2022 een pensioen als werknemer, dan zal je in mei 2022 enkel een vakantiegeld ontvangen indien je het volledige kalenderjaar 2021 een uitkering ontving als SWTer, werkloze of invalide werknemer.
Gedurende het tweede jaar ontvang je slechts een gedeelte van het vakantiegeld. Dit gedeelte is gebaseerd op het aantal maanden pensioen dat je tijdens het eerste pensioenjaar ontving (tenzij je tijdens het eerste jaar al een volledig vakantiegeld ontving).
Voorbeeld:
Je gaat op pensioen in augustus 2022. In mei 2023 zal je slechts 5/12 van het vakantiegeld ontvangen (van augustus 2022 tot en met december 2022 zijn er 5 maanden).
Pas vanaf het derde jaar ontvang je dan een volledig vakantiegeld omdat je gedurende het volledige 2e pensioenjaar voor alle maanden een pensioen ontving.

In het pensioenstels van de zelfstandigen bestaat er ook een vakantiegeld (alhoewel het een andere naam heeft).
In 2018 bedroeg dit respectievelijk 109,91 euro en 137,37 euro bruto per maand, al naargelang de ontvanger een pensioen als alleenstaande of een gezinspensioen ontving.

Opgelet: ook in dit pensioenstelsel zijn er een aantal beperking.
1) Het vakantiegeld als zelfstandige wordt altijd uitbetaald samen met het pensioen van de maand juli.
2) Het pensioenbedrag mag niet meer bedragen dan 20 % van je bruto pensioenbedrag als zelfstandige.
3) Je totale pensioeninkomen mag niet gelijk of hoger zijn dan het minimumpensioen.
Deze laatste voorwaarde maakt dat slechts zeer weinig gepensioneerde zelfstandigen een vakantiegeld ontvangen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendeljike groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#9 , 01 apr 2019 11:54

Felix,

Dank je wel voor je aanvulling. Ik heb inderdaad gesteld dat er voor zelfstandigen geen vakantiegeld gepensioneerde is voorzien. Bij de zelfstandigen gaat het immers om een bijzondere bijslag.

Bijzondere bijslag

Om de bijzondere bijslag te krijgen, moet je een rustpensioen, overlevingspensioen of pensioen van uit de echt gescheiden echtgenoot van een zelfstandige – met uitsluiting van een onvoorwaardelijk pensioen – voor de maand juli van het jaar in kwestie genieten.

Je moet geen aanvraag indienen om de bijslag te krijgen.

De bijzondere bijslag wordt niet betaald wanneer je:

een loopbaan als zelfstandige of als zelfstandige en werknemer hebt die minstens gelijk is aan 2/3 van een volledige loopbaan;
een pensioen als zelfstandige geniet waarvan het jaarbedrag hoger is dan het bedrag van het minimumpensioen voor zelfstandigen vermenigvuldigd met de breuk van de loopbaan als zelfstandige;
meerdere pensioenen geniet waarvan het totale jaarbedrag hoger is dan het bedrag van het minimumpensioen voor zelfstandigen.
De bijzondere bijslag wordt jaarlijks in juli betaald door de Rijksdienst voor Pensioenen.

Het bedrag:

schommelt naargelang u een gezinspensioen of een pensioen als alleenstaande geniet;
is wel beperkt tot 20% van het totaalbedrag van de pensioenen als zelfstandige die in de maand juli betaald worden.

Ik heb enkel willen weergeven dat er geen sprake is van een verdeelsleutel.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Bretzelburg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 apr 2019 16:25

Den Lowie,

Zo werkt dit niet.

Als jullie mij meedelen welk bedrag jullie maandelijks ontvangen als werknemer en zelfstandige, of jullie een gezinspensioen dan wel een pensioen als alleenstaande ontvangen, als er personen ten laste zijn en al dan niet invalide erkend, zal ik jullie vakantiegeld berekenen en jullie meedelen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
Beste Mathieu

Vermits mijn vrouw zeer weinig gewerkt heeft en daarnaast nooit een uitkering heeft genoten (wegens ziekte, jammer genoeg zelf haar ontslag had gegeven en dacht dat het wel zou beteren...) ga ik er vanuit dat we aanspraak kunnen maken op een gezinspensioen.

Hier mijn gegevens:
Volgens Mypension:

Vroegste pensioendatum
Vanaf 01.07.2022 € 1253,82 netto/maand

Wettelijke pensioendatum
Vanaf 01.11.2027 € 1253,82 netto/maand

- statuut werknemer: € 757,53
- statuut zelfstandige: € 496,29

Geen personen ten laste.

Alvast bedankt voor de moeite die u hierin wil steken.

Mathieu Rutten

#11 , 01 apr 2019 19:21

Beste,

Ik heb goed nieuws voor u. Op de website van my pension staan steeds de bedragen als alleenstaande vermeld.

Om tot het gezinspensioen te komen, moeten deze bedragen vermenigvuldigd worden met 1,25.

Voor uw rustpensioen als werknemer betekent dit:
757,53 x 1,25 = 946,91 euro
voor uw rustpensioen als zelfstandige betekent dit:
496,29 x 1,25 = 620,36 euro
Samen: 1567,27 euro

Vakantiegeld:
958,29 euro.

Zoals u ziet is er helemaal geen sprake van een verdeelsleutel.

Dit zijn de cijfers indien u per 01.05.2019 gerechtigd zou worden op een pensioen. In 2022 kunnen er dus nog verhogingen ingevolge index of....bijkomen.

Er zijn geen inhoudingen voorzien, nog voor ziv- of solidariteitsbijdrage, noch inzake voorheffing.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Bretzelburg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 apr 2019 10:21

Dus als ik het goed heb begrepen heeft het aandeel zelfstandigen pensioen binnen de gemengde loopbaan geen (negatieve) invloed op het vakantiegeld. Vermits zelfstandigen geen vakantiegeld krijgen verwachtte ik hierop een mindering vanwege het aantal jaren zelfstandige activiteit.

Mathieu Rutten

#13 , 02 apr 2019 10:34

Beste,

Het vakantiegeld werknemer is toegewezen aan uw werknemerspensioen en heeft geen uitstaans met uw pensioen als zelfstandige. Dit komt ervan als verwarrende en onjuiste informatie wordt geplaatst op het juridisch forum.

Ik zou dan ook een oproep willen doen aan de forumleden om even te checken als je een stelling poneert. Enkel zo kan het juridisch forum het karakter krijgen van en volwaardig platform en niet enkel een klankbord voor frustraties. Ik wil de vraagstellingen zeker niet fnuiken, integendeel. Ik zou het wel op prijs stellen als de antwoorden zo correct mogelijk zijn. Iedereen kan zich vergissen, ook ik, maar dan zet ik het recht.

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”