Deel pensioen ex-man

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Deel pensioen ex-man

#1 , 28 mar 2019 09:18

Iemand is 26 jaar gehuwd met brandweerman en deze man gaat op wettelijke leeftijd in pensioen. Zijn ex-vrouw is niet hertrouwd, ook niet samenwonend met iemand. Zijzelf is nog niet in pensioen. Is het dan niet zo dat zijn ex-vrouw onmiddellijk een stukje van zijn pensioen krijgt ???

Nadien is hij nog eens 4 jaar getrouwd geweest, maar gescheiden veel jaren vooraleer hij met pensioen was.

Ca. 8 jaar na zijn pensioen (12/2018), is die man overleden. Nu heeft zij wel bericht gekregen.

Is dit correct ?

Bedankt voor een duidelijk antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 28 mar 2019 09:26

Beste,

Dit is correct.

Immers de niet hertrouwde of niet meer hertrouwde ex-en van een ambtenaar kunnen rechten openen op een overlevingspensioen ten laste van de overheidssector indien zij aan de leeftijdsvoorwaarden en betalingsvoorwaarden voldoen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#3 , 28 mar 2019 13:33

Hartelijk dank voor uw antwoord !

Dus als ik het goed begrijp moet mijn vriendin eerst wettelijk in pensioen zijn vooraleer ze recht heeft op een deel van het pensioen van haar ex ???

Ik was van mening dat, wanneer de man in pensioen ging, er dan een deel zou naar zijn ex gaan (ongeacht haar ouderdom want zij stempelde maar),
en dus niet pas wanneer de man overlijdt. Zij is nu nog geen 65 ... Maar waarschijnlijk krijgt ze het nu wel, of niet ?


Mvg.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 28 mar 2019 14:06

Beste,

Neen mevrouw, u begrijpt het niet. Nergens staat dat mevrouw gerechtigd moet zijn op een rustpensioen. Ik heb het over de leeftijdsvoorwaarde overlevingspensioen. In 2018 is dit 46 jaar en 6 maanden en in 2019, 47 jaar. Dit is de vereiste leeftijd op het ogenblik van het overlijden. In geval van wettige scheiding is er immers geen sprake van een overgangsuitkering. Zoals reeds zo vaak is vermeld op dit forum bestaat in het ambtenarenstelsel geen rustpensioen wettige scheiding. Werkloosheidsvergoedingen kunnen gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden gecumuleerd worden met een verminderd overlevingspensioen (= bedrag IGO). In de privaatrechtelijke sector is het zo dat er enkel een rustpensioen wettige scheiding kan ontstaan indien betrokkene niet gehuwd is en de pensioenleeftijd heeft bereikt op basis van haar eigen loopbaan. Hier is er dan ook weerom geen recht op een overlevingspensioen indien het huwelijks niet is ontbonden ingevolge overlijden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#5 , 29 mar 2019 08:45

Nogmaals hartelijk dank voor uw uitgebreid antwoord. En ja, ik had het niet écht begrepen. Ik was in de overtuiging dat, wanneer de ex-man in pensioen ging, er dan reeds een deel naar zijn ex-vrouw ging elke maand, en niet pas na zijn overlijden. Ze waren al veel jaren wettelijk gescheiden.
Vriendelijke groet.
Jossy

Terug naar “Pensioenen”