sollidatiteitsbijdrage

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

sollidatiteitsbijdrage

#1 , 26 mar 2019 11:28

Ik betaal reeds 17 jaar elke maand 44 euro solidariteitsbijdrage.
Als ge enkel mijn pensioen zou tellen, dan zou ik niets moeten betalen. Ik heb echter een pensioenkapitaal getrokken toen ik op 60 jaar op prepensioen ging. Ik weet dat voor de berekening van de solidariteitsbijdrage hiermede rekening wordt gehouden, fictieve rente of zo dat maandelijks fictief aan mijn normaal pensioen wordt toegevoegd.
Mijn vraag is nu hoe die rente eigenlijk berekend wordt of beter hoe komen we eigenlijk aan dat bedrag van 44 euro

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 26 mar 2019 13:44

Beste,

Om me een beeld te vormen, moet ik over de volgende gegevens beschikken,

uw geboortedatum
uw brutobedrag per maand
soort pensioen
datum uitbetaling kapitaal
bedrag kapitaal

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 26 mar 2019 13:58

Beste

Zoals je zelf aangeeft, wordt het kapitaal van je groepsverzekering of aanvullend pensioen omgezet in een fictieve maandrente.
Dit gebeurt door het brutobedrag van je kapitaal te delen door een wettelijk bepaalde coëfficiënt. Deze coëfficiënt is afhankelijk van je leeftijd op het moment van de uitbetaling.

Leeftijd op het moment van de uitbetaling coëfficiënt
60 jaar . . . . . . . . . . . 13,80
61 jaar . . . . . . . . . . . 13,53
62 jaar . . . . . . . . . . . 13,26
63 jaar . . . . . . . . . . . 12,97
64 jaar . . . . . . . . . . . 12,69
65 jaar . . . . . . . . . . . 12,40
66 jaar . . . . . . . . . . . 12,10
67 jaar . . . . . . . . . . . 11,80

Het resultaat van deze bewerking deel je door 12 om een fictief maandbedrag te verkrijgen.

Voorbeeld:
Betrokkene ontvangt bij zijn pensionering op 65 jaar een groepsverzekering in kapitaal van € 100.000,00 bruto.
De fictieve jaarrente bedraagt 100.000,00 / 12,40 = 8.064,5161 euro.
De fictieve maandrente is 8.064,5161 / 12 = 672,04 euro
.

De fictieve maandrente wordt bij je bruto maandelijks pensioenbedrag geteld om het percentage van de in te houden solidariteitsbijdrage te bepalen.

Voorbeeld:
Een gewezen ambtenaar heeft een rustpensioen als alleenstaande van € 2.000 bruto per maand.
Daarnaast is de fictieve rente van een aanvullend pensioen € 672,04 per maand.
Het percentage van de solidariteitsbijdrage wordt bepaald door de som (2.000 + 672,04 =) 2.872,04 euro.

Volgens de huidige tabellen betekent dit dat er 1,5% moet worden ingehouden voor de solidariteitsbijdrage.
Deze 1,5 % wordt enkel ingehouden op zijn pensioen van € 2.000 en niet meer op de fictieve rente (deze werd enkel in aanmerking genomen om het percentage van de inhouding te bepalen).


Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 26 mar 2019 16:27

Beste Jan

Collega Thieu Rutten maakt me attent op twee "flaters" die ik begin in mijn vorige bijdrage.

1) Een ambtenaar heeft een uitgesteld loon, en is in principe altijd als alleenstaande.
2) Een vast benoemde ambtenaar heeft geen aanvullend pensioen.

Ik maakte deze vergissingen doordat ik mijn tekst eerst opmaakte voor een werknemer. Maar de huidige grensbedragen voor een solidariteitsbijdrage liggen vrij hoog, zodat ik "werknemer" veranderde door "ambtenaar" zonder de tekst verder na te kijken.
Mijn excuses hiervoor, maar de wijze van berekening blijft wel dezelfde.

Collega Thieu, bedankt om me attent te maken op mijn vergissingen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

#5 , 26 mar 2019 22:34

Bedankt, Ik (bankbediende, 77 jaar) heb de berekening gemaakt en het klopt als een bus.
Ik had van alles geprobeerd , maar kwam er niet omdat ik niet wist dat de fictieve rente
enkel in aanmerking genomen wordt om het percentage van de inhouding te bepalen.

Terug naar “Pensioenen”