Krijg ik minder pensioen dan voor ik alleenstaande was ?

plukske24
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Krijg ik minder pensioen dan voor ik alleenstaande was ?

#1 , 25 mar 2019 18:45

Geachten,
ik heb nu tegenwoordig 1370 € pensioen (25 jaar NMBS) en 232 € (stukje privaat & wat zelfstandig) pensioen = totaal 1602 €
Ik hertrouw eind april dit jaar met een huwelijkscontract bij de notaris voor elk hetzijne (vb inkomen)belastingen elk apart enz.

Graag zou ik willen weten of mijn Pensioen bv totaal 1602 € normaal hetzelfde blijft of dat ik minder krijg.

mijn vriendin werkt nu nog 20 u voor haar eigen rekening maar met veel moeite (ook eventueel als het nog kan.

Later wanneer wij zullen getrouwd zijn zou ze stoppen met werken. Gezien we elk hetzijne blijven verdienen zou ik op hetzelfde inkomen (pensioen) eventueel
mogen rekenen ?

Dank bij voorbaat
Jacques

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 mar 2019 19:38

Uw pensioen zal niet verminderen, men zal er niet aan plukken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathieu Rutten

#3 , 25 mar 2019 22:45

Beste,

Ik wil u een koude douche besparen, maar ik zou me toch eens goed laten informeren. Dit kan bij de notaris die uw huwelijkscontract zal opstellen. Ik zou me zeker de fiscale repercussies laten uitleggen. Ik vrees dat u hier fout zit in uw redenering.

Indien uw echtgenote niet voldoet aan de betaalvoorwaarden van een gezinspensioen, blijft uw bruto-bedrag ongewijzigd.

Indien uw echtgenote wel voldoet, zal enkel uw privaatrechtelijk opgebouwd pensioen omgezet worden naar het gezinsbedrag. Gezinsbedrag en bedrag alleenstaande bestaat niet in de overheidspensioenen. Bij de berekening van de voorheffing van de belastbare pensioenen zal er wel een onderscheid gemaakt worden tussen gehuwd of ongehuwd en de hoogte van het inkomen aan de echtgenote.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 26 mar 2019 08:20

Beste

Eén ding is me niet duidelijk:
Later wanneer wij zullen getrouwd zijn zou ze stoppen met werken. Gezien we elk hetzijne blijven verdienen
. Het is me hierbij niet duidelijk of uw toekomstige echtgenote zal stoppen met werken, of verder blijft werken.

Indien uw echtgenote stopt met werken en ook geen vervangingsinkomen ontvangt, dan wordt uw pensioen uit de privaat aangepast naar een gezinspensioen. Bruto is dit een verhoging met 25 %. Zoals collega Thieu Rutten meldt, wordt uw pensioen als ambtenaar niet verhoogd.
Bij de inhoudingen (bvb. bedrijfsvoorheffing = belastingen aan de bron) zal voor beide pensioenen rekening worden gehouden met het feit dat uw echtgenote geen inkomen heeft. Hierdoor zal u netto toch ook meer pensioen als ambtenaar ontvangen, omdat er minder wordt ingehouden.

Indien uw echtgenote geen eigen inkomsten heeft, zal u waarschijnlijk ook minder belastingen betalen omdat een huwelijksquotiënt wordt toegepast. Dit betekent dat men in de belastingberekening een deel van uw inkomen aan uw echtgenote gaat toekennen. Uw echtgenote zal hierop geen belastingen belastingen moeten betalen, en u komt mogelijk in een lagere belastingschaal terecht waardoor u minder zal betalen.
Hou er wel rekening mee dat bij de belastingen ook rekening wordt gehouden met eigendommen. Heeft uw (toekomstige) echtgenote eigendom(men) dan kunnen deze de belastingen weer verhogen.

Blijft uw echtgenote na het huwelijk verder werken, of ontvangt zij een vervangingsinkomen, dan zal uw pensioen hierdoor niet veranderen. U krijgt geen gezinspensioen, maar het zal ook niet worden verminderd.
Fiscaal zal u wel meer belastingen betalen omdat het totale gezinsinkomen hoger is dan wanneer uw echtgenote geen inkomen zou hebben.

Er bestaat nog een derde mogelijkheid. Na uw huwelijk blijft uw echtgenote verder werken, maar blijven haar inkomsten onder de grens van de toegelaten arbeid. In deze situatie wordt u ook een gezinspensioen toegekend.
Fiscaal zal u bij dit scenario waarschijnlijk de meeste belastingen betalen.
Hou er rekening mee dat er voor een toegelaten arbeid (van uw of van uw toekomstige echtgenote) verschillende regels gelden. Informeer u vooraf duidelijk naar de mogelijkheden en naar de (fiscale) gevolgen, zoals collega Thieu Rutten u aanraadt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”