Belasting op pensioen?

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Belasting op pensioen?

#1 , 21 mar 2019 09:21

Daarnet van mijn buurvrouw vernomen dat zij op een laag pensioen belasting betalen.

Zij zijn gehuwd en hebben ieder hun eigen pensioen.
Man = 900
Vrouw = 1100
Samen dus 2000 bruto per maand.
Daarop betalen ze nog een 500 euro belastingen per jaar.

Ik dacht dat op minimum pensioenen geen belasting betaald werd.

Of is dit de prijs der liefde?

Maw woorden een man & vrouw niet gehuwd met zelfde pensioen als hierboven betalen dan minder belasting?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 21 mar 2019 09:34

Beste,

Uw buurvrouw vertelt u niet alles. Als zij enkel een pensioen genieten zoals u zelf vermeld, zijn zijn geen personenbelasting verschuldigd. U kan dit gemakkelijk nagaan door een belastingsimulatie te maken. Opgelet, u dient wel rekening te houden met de netto-belastbare bedragen. Vermoedelijk is er dan ook een extra belastbaar inkomen uit roerende of onroerende inkomsten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#3 , 21 mar 2019 10:15

Zij laat hun belastingsbrief door iemand invullen.

Kan daar dan eventueel de fout liggen, verkeerd ingevuld?
Of is dat onmogelijk?

Denk nu wel dat mijn buurvrouw daar niet gaat over liegen of de bedragen lager voorstellen.

Eigendom hebben ze niet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2019 10:30

Verkeerd invullen van belastingen gebeurt nu zeer weinig bij normaal gepensioneerden, daar alles al ingevuld staat door de belastingdiensten zelf.

Maar zoals men al schreef heeft zij een eigendom ? of meerdere ?

misschien nofgeen klein inkomen waar u niet van weet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#5 , 21 mar 2019 10:37

Zijn over de 80 eerder tegen de 90 en steeds zitten die thuis, dus zou me verwonderen dat die bijverdienen!

Al in vorige bericht gezet ze hebben geen eigendom.

Blijft de enige eventuele fout het verkeerd invullen belastingsbrief.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#6 , 21 mar 2019 12:26

Beste

Ik vermoed dat u "praat" over inkomsten uit vorig jaar of zelfs over de inkomsten uit 2017, anders zou er nog geen belastingberekening ontvangen zijn.

Met de inkomsten die u meldt zouden er normaal gezien geen belastingen moeten worden betaald. Zelfs niet als je rekening houdt met het vakantiegeld dat wordt uitbetaald.

Gezien hun leeftijd, vermoed ik niet dat ze een belastingaangifte moeten invullen. Personen van die leeftijd, die enkel dit klein bedrag aan pensioen ontvangen, moeten in principe geen aangifte meer invullen. Zij ontvangen een belastingvoorstel, waarbij alle inkomsten automatisch worden ingevuld op basis van de gegevens die de belastingen ontvangen van de pensioenkas.

Ik treed collega Thieu Rutten bij: hebben uw buren geen andere roerende of onroerende inkomsten? Een (klein) pensioentje uit het buitenland? Dit wordt zeer dikwijls vergeten, en dit zou wel kunnen met het zeer lage pensioen van de man. Het minimumpensioen voor een beroepsloopbaan van 33 jaar als werknemer en/of zelfstandige is al iets meer dan € 900.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#7 , 21 mar 2019 12:52

Buurvrouw daarnet effe gesproken, zij hebben al elk jaar hun belastingsbrief laten invullen door een vriend.
Er zijn geen andere inkomsten dan de 2 pensioenen.

Het lagere pensioen van de man komt doordat hij toentertijd met brugpensioen is gegaan en zij was bediende, of dat een rol speelt!?

En nu komt het, de man trekt dus ook nog een pensioen van 63€ per maand van Nederland, dit bedrag zit al in de 900€ van zijn pensioen.

Maar dit gegeven kan toch zo een hoge belasting veroorzaken?

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#8 , 22 mar 2019 07:40

Beste

Brugpensioen zijn gelijkgestelde perioden die in aanmerking komen voor de pensioenberekening. Dus ook voor de periode brugpensioen krijgt betrokkene een rustpensioen, en dit meer dan waarschijnlijk op basis van het loon vóór de brugpensionering.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”