Recht of niet ? Weven geld

Coda
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht of niet ? Weven geld

#1 , 20 mar 2019 16:14

IK stel mij de vraag : Als mijn ex-man overlijd , ( hij of ik zijn nooit meer hertrouwd ) of ik dan recht heb om de tijd dat ik samen gehuwd was met hem recht heb op weven geld ?

Ik heb dit gehoord maar snap er niks van ? 🤪

Weet u of iemand hoe dit juist werkt ?

Dank alvast
Coda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 20 mar 2019 16:22

Bedoelt u " weduwengeld " ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 20 mar 2019 17:17

Om kans te maken op een weduwenpensioen moet u gehuwd zijn (met de persoon die overlijdt welteverstaan).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2019 19:52

Weven = dialect voor weduwen .

vb : Er zitten veel wevekes op het teras in de namiddag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 21 mar 2019 07:50

Beste

Er kunnen zich verschillende scenario's voordoen:

1. Uw ex-echtgenoot was geen vast-benoemde ambtenaar
Zodra u met pensioen gaat, onderzoekt de pensioenkas of u recht hebt op een pensioen als uit de echt gescheiden echtenoot op basis van de tewerkstelling van uw ex-echtgenoot tijdens de jaren van het wettelijk huwelijk. Dit is vanaf de dag van het wettelijk huwelijk tot de dag van de overschrijving van de echtscheiding in de akten van de burgerlijke stand.

Bent u ondertussen al met pensioen, dan heeft de pensioenkas deze rechten al onderzocht en wordt dit bedrag samen uitbetaald met uw eigen rustpensioen.

Bij overlijden van uw ex-echtgenoot ontvangt u geen overlevingspensioen, maar u blijft uw pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote behouden.

2. Uw ex-echtgenoot was wel een vast-benoemde ambtenaar
Het pensioenstelsel van de vast-benoemde ambtenaren kent geen pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot. Zolang uw ex-echtgenoot leeft, kan u van hem geen pensioen ontvangen.

Bij overlijden van uw ex-echtgenoot verkrijgt u in dit pensioenstelsel wel recht op een overlevingspensioen. Dit pensioen wordt niet enkel berekend op basis van de jaren van uw huwelijk, maar op de volledige beroepsloopbaan van uw ex-echtgenoot als vast-benoemde ambtenaar.

3. Uw ex-echtgenoot had zowel een loopbaan als vast-benoemde ambtenaar als een loopbaan in de privaat

Voor de periode van de tewerkstelling als vast-benoemde ambtenaar ontvangt u geen pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot, maar kan u (een gedeelte van) het overlevingspensioen ontvangen na het overlijden van uw ex-echtgenoot.
Voor de periode van tewerkstelling als werknemer of zelfstandige verkrijgt u een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot, indien deze tewerkstelling plaats vond tijdens uw huwelijksperiode. Na overlijden van uw ex-echtgenoot blijft u dit ontvangen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 21 mar 2019 12:00

Ik twijfel of TS het ouderdomspensioen bedoelt.
Ze vermeldt niet dat ze reeds de pensioenleeftijd heeft bereikt, noch haar ouderdom.
Er spelen dus meer elementen mee:
https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... gspensioen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#7 , 21 mar 2019 17:52

Beste asperger,

Ik zou het ten zeerste op prijs stellen indien u de hulpvragers zou verwijzen naar websites die à jour zijn. Zowel voor aanvragen pensioenen ten laste van de overheidssector als pensioenen ten laste van de privaatrechtelijke sector kan men bij de gemeentelijke pensioendienst terecht, bij de pensioenpunten of de zelf rechtstreeks. Enkel de pensioenen ten laste van Ethias moeten nog via de laatste werkgever ingeleid worden.

Als mevrouw een correct antwoord wil zal zij haar leeftijd en de aard van de loopbanen moeten meedelen en of het hier ook om een buitenlandse loopbaan gaat.

Dat is ook de reden waarom ik niet op haar vraag of beter ponering ben ingegaan.

Ik ga hier verder geen polemiek over voeren.

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 21 mar 2019 18:13

Het was enkel mijn bedoeling aan te geven dat de info die TS gaf niet volstaat om een volledig antwoord te kunnen geven en dat onder meer haar leeftijd een rol speelt. Zoals u zelf aangeeft in de gevraagde bijkomende info.

Ik heb niet gemerkt dat de website van de Vlaamse Overheid niet volledig up-to-date is aangezien ik enkel het aspect leeftijd te berde wilde brengen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Pensioenen”