Pensioen

Creemers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioen

#1 , 19 mar 2019 10:32

Ik krijg van mijn 61 jaar gezinspensioen van België en heb 45 jaar in Nederland gewerkt nu word ik in april 65 jaar en krijg in december 2020 omdat ik dan 66 jaar 8 maanden ben ook AOW van Nederland hóe wordt dat allemaal verrekend blijf ik mijn pensioen bedrag dat ik nu heb behouden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 19 mar 2019 11:21

Beste,

Uw huidig pensioen blijft behouden tot AOW-leeftijd. U behoudt het gezinspensioen zolang uw echtgenote voldoet aan de betalingsvoorwaarden van het gezinspensioen. Ik vermoed dat u onder het oude stelsel grensarbeid valt, nl. u voldoet op 01.12.2015 aan de voorwaarden van een vervroegd Belgisch rustpensioen.

Indien u onder het oude stelsel valt, zal vanaf AOW-leeftijd het bedrag aan AOW ingehouden worden op de aanvulling tot het intern recht. Er zal geen rekening gehouden worden met het aanvullend ouderdomspensioen uit Nederland, tenzij voor de berekening van de ziv-bijdrage en solidariteitsbijdrage als de ziektekostenverzekering ten laste van België valt.

Mocht u onder het nieuwe stelsel vallen, d.i. u voldeed niet aan de loopbaanvoorwaarde op 01.12.2015, wordt op AOW-leeftijd voor de aanvulling tot het intern recht rekening gehouden met zowel de AOW als het aanvullend pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”