Gezinspensioen

Declercq
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gezinspensioen

#1 , 18 mar 2019 17:17

Ik ben reeds 3 jaar met pensioen sedert maart 2019. Ik ben 63 jaar en heb 46 arbeidsjaren . We genieten een gezinspensioen , aangezien mijn vrouw onthaalmoeder is en geen officieel inkomen heeft.In 2017 kregen de onthaalmoeders een nieuw statuut , waarbij ze werden betaald door de RVA wanneer er kinderen niet kwamen of ziek waren. Over gans het jaar 2017 was dat amper 177,00 € We wisten uiteraard niet dat dit blijkbaar niet mocht. Daarom kreeg ik een schrijven van de Pensioendienst dat ik dit moet verantwoorden of dat ze mijn pensioen zouden verminderen. Zonder daarbij over een periode of een bedrag te spreken. Kan dit zomaar op deze manier naar mensen die 46 jaar hebben gewerkt en trouw belastingen hebben betaald gestuurd worden ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 18 mar 2019 17:30

Beste,

Een rustpensioen is niet cumuleerbaar met een vervangingsinkomen. Dit betekent dat je eventueel het gezinspensioen verliest over de maand dat je echtgenote een uitkering heeft genoten, als is het maar voor 1 dag. Je behoudt je gezinspensioen indien je echtgenote verzaakt aan haar uitkering. De wetgeving is ter zake helder. Dit is zo omschreven in de rechtsregels op de toegelaten arbeid en de cumulatieregels. Ik vermoed dat het verschil tussen gezinspensioen en pensioen alleenstaande hoger ligt dan de uitkering aan je echtgenote. Je kan zelf nagaan over welke maanden je huwelijkspartner een uitkering heeft genoten. Over deze maanden moet mevrouw dan verzaken aan haar uitkering. Gaat het om een ziekte-uitkering, dan kan dit via een mod. 74ter. Gaat het om een werkloosheidsuitkering, dan kan dit via een mod. 74bis. U kan deze documenten downloaden via my pension. Mogelijk dat deze documenten ook staan opgeslagen in uw dossier op my pension.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”