Invaliditeitsuitkering ipv pensioen

Hermali
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Invaliditeitsuitkering ipv pensioen

#1 , 17 mar 2019 10:29

Mijn vader is sinds juli 2018 op pensioen en krijgt 254€ pensioen per maand. Hij is 65 jaar, heeft een loopbaan van 28 jaar als zelfstandige en de laatste jaren van zijn loopbaan had hij recht op een invaliditeitsuitkering. Deze uitkering was hoger dan zijn pensioen. Nu hoor ik dat mensen met een invaliditeitsuitkering, die hoger is dan het pensioen, vanaf 1 januari 2019 hun uitkering kunnen behouden. Kan mijn vader hier ook voor in aanmerking komen? Of is er een andere oplossing? Na jaren zoeken, mailen, bellen,... zijn wij ten einde raad.

Nog even meegeven;
-Hij heeft ondanks zijn ziekte (kinderverlamming) geen recht op een inkomensvervangende tegemoetkoming (hij is getrouwd)
-hij heeft geen recht op IGO (mijn moeder heeft nog een klein inkomen)
-hij heeft geen recht op het wettelijk minimumpensioen voor zelfstandigen (geen 30 jaar loopbaan)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 17 mar 2019 11:57

Mogelijk heeft hij recht op een Tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden (THAB)? Indien voldoende punten handicap..
Neem eens contact op met de maatschappelijk werker van de mutualiteit, die kunnen daarbij helpen.

Mathieu Rutten

#3 , 17 mar 2019 22:33

Beste,

U geeft aan de uw vader een loopbaan van 28 jaar als zelfstandige heeft en daarna invaliditeit heeft genoten. Invaliditeitsuitkeringen zijn gelijkgestelde periodes. Genoot uw vader gelijkstelling van bijdragen wegens ziekte of is tijdens zijn periode van uitkeringen verder blijven werken? Het verwondert mij dan ook ten zeerste dat hij geen 2/3de loopbaan zou bewijzen. Indien hij voor 65 jaar geen ITT of IVT heeft genoten, dan kan hij gezien hij 65 jaar is, enkel in aanmerking komen voor een ZOZ, Zorgbudget voor Ouderen met een Zorgnood, de vroegere Tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden. Voor meer info kan hij o.a. terecht bij de sociale dienst van zijn ziekenfonds. Voor 28 jaar zelfstandige lijkt me dit een zeer laag pensioen. Ik stel me dan ook de vraag of er geen jaren tussenuit zijn gevallen wegens vrijstelling van bijdragen, zodat hij geen 28 jaar bewijst. Werden de rechten op een IGO onderzocht?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Hermali
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2019 18:23

Mijn vader heeft een spierverlamming aan zijn benen en voeten, maar is zijn uitkering als mindervalide kwijt geraakt doordat hij getrouwd is. Dit is een gekend gat in het sociale vangnet. Aangezien mijn moeder geen riant loon had, is hij noodgedwongen als zelfstandige gaan werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Niemand neemt graag een gehandicapte zonder diploma in dienst. De jaren dat hij een uitkering kreeg (voordat hij getrouwd was) tellen niet mee voor zijn loopbaan, god mag weten waarom want een uitleg hebben we niet bij gekregen. Hij heeft 18 jaar als zelfstandige gewerkt en daarna (toen hij volledig immobiel was) heeft hij 10 jaar een invaliditeitsuitkering gehad. Dit is dus samengeteld 28 jaar loopbaan. Hierdoor heeft hij geen recht op het wettelijk minimumpensioen voor zelfstandigen, aangezien hij geen 30 jaar loopbaan heeft.

Mathieu Rutten

#5 , 19 mar 2019 05:38

Beste,

Om de jaren dat uw vader een uitkering genoot als minder-valide dienen onmiddellijk gevolgd te worden door een activiteit om ze te laten meetellen in de beroepsloopbaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Hermali
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2019 19:32

THAB is geen optie, aangezien het hier niet gaat om de aankoop van krukken, rolstoel, aanpassing van een huis, thuishulp,... maar simpelweg om rond te kunnen komen.

Mathieu Rutten

#7 , 22 mar 2019 07:12

Mevrouw,

De ZOZ, de vroegere THAB, is een uitkering uit hoofde van een handicap die inkomensafhankelijk en op basis van handicap wordt vastgesteld. Heeft geen uitstaans met verstrekkingen, hulpmiddelen. Zodra uw moeder 65 jaar wordt, zal de IGO voor beiden kunnen onderzocht worden.

Ik raad u dan ook ten stelligste aan om een aanvraag ZOZ in te leiden. Dit kan via uw zorgkas gezien de ZOZ nu onder de sociale bescherming valt.

Verder raad ik uw ouders aan om contact op te nemen met het plaatselijk O.C.M.W. en de sociale dienst van het ziekenfonds. Misschien zijn er nog andere mogelijkheden. Zij zijn ook beter op de hoogte van de wetgeving en reglementering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 22 mar 2019 11:46

Ik wist nog niet dat THAB nu ZOZ genoemd wordt.
THAB is geen optie, aangezien het hier niet gaat om de aankoop van krukken, rolstoel, aanpassing van een huis, thuishulp,... maar simpelweg om rond te kunnen komen.
Ik denk dat u daar verwarde met VAPH :wink:

Hermali
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mar 2019 18:37

Het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd) is een tegemoetkoming die u kunt ontvangen als u 65 jaar of ouder bent én als uw zelfredzaamheid beperkt is. Dat wil zeggen dat u moeilijkheden ondervindt bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten zoals:

-u verplaatsen
-eten bereiden en opeten
-uzelf verzorgen en aankleden
-uw woning onderhouden en huishoudelijke activiteiten doen
-gevaar inschatten en vermijden
-contacten onderhouden met andere personen

Hermali
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mar 2019 18:48

We hebben het afgelopen jaar al contact opgenomen met het OCMW, het ziekenfonds, het rsvz, de DG personen met een handicap, de DG pensioenen, een pensioenexpert van de overheid, het VAPH, vzw Grip,... en zelfs Unia, maar iedereen heeft ons doorverwezen of afgewezen. Deze zoektocht is zeer deprimerend, temeer omdat mijn vader vaak de reactie krijgt een leugenaar te zijn. België zou namelijk een zorgstaat zijn...

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 23 mar 2019 14:38

Dan zullen alle wettelijke middelen uitgeput zijn, en kan je enkel nog maar - binnen de bepaalde beroepstermijn - beroep aantekenen tegen de beslissingen van die instellingen

Mathieu Rutten

#12 , 23 mar 2019 15:31

Jefke,

Mevrouw spreekt van afgelopen jaar en we zijn nu eind maart 2019?????? Ik vrees dat op dat vlak niet veel meer te rapen valt.

Ik kan mevrouw enkel maar adviseren dat ze haar vooroordelen even opzij zet en met een onbevangen en zo objectief mogelijke geest terug contact opneemt met de eerstelijnsvoorzieningen en proberen samen tot een werkbare oplossing te komen.

Vaak leidt een objectieve kijk van een derde tot werkbare oplossingen.

Ik wens mevrouw veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

jefke007
Berichten: 1812

#13 , 23 mar 2019 15:51

" afgelopen jaar"

maar het zou dus eventueel nog wel kunnen

Terug naar “Pensioenen”