gescheiden in nederland pensioen uit belgie

sandebrie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

gescheiden in nederland pensioen uit belgie

#1 , 14 mar 2019 10:21

hallo,
mijn man Nederlander ik belgische heb tot op heden een loon uit belgie, heb 20 jaar in nederland gewoond maar nooit gewerkt, nu gescheiden en woonachtig in belgie, mijn ex woont in nederland.
bij de advocaat staat beschreven dat hij afziet van zijn recht op een deel van mijn pensioen. hij wil hier niets van hebben.
Bij de pensioendienst zeggen ze in belgie dat hij daar geen afstand van kan nemen, maar ook dat hij geen recht heeft op een deel van mijn pensioen omdat hij nooit in belgie heeft gewerkt.

aangezien ik ook in belgie met een belgische man ben getrouwd geweest kan het wel zijn dat mijn ex wel recht heeft op een deel van mijn pensioen en ik op dat van hem, dat is iets wat wij nooit wilden maar kan dit

ik wil namelijk niet dat hij minder inkomen krijgt door mij, het is iets wat hij heeft opgebouwd.

hoor graag hoe dit ingewikkelde situatie in elkaar zit.

met vriendelijke groeten

Brigitte de mey

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2019 05:33

Als geen van beiden ambtenaren zijn ( huwelijk belg) dan kan er een echtscheidingspensioen zijn in verhouding tot de jaren huwelijk (denk niet dat dit in mindering van het pensioen ex is), een overlevingspensioen op basis van ex kan wel in mindering komen van overlevingspensioen weduwe (nieuwe echtgenote ex). Indien ambtenaar is er geen pensioen voor ex-echtgenoten omwille dat dit als uitgesteld loon wordt gezien.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 15 mar 2019 08:01

Beste

Het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot is geregeld bij wet. Je kan hier inderdaad geen afstand van doen.

Zodra de pensioenkas jouw pensioendossier onderzoekt, zal automatisch ook nagegaan worden of u een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot kan verkrijgen op basis van de tewerkstelling van je ex-echtgenoot, en dit voor de jaren van het huwelijk.
De toekenning van een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot heeft echter geen enkel gevolg op het pensioen van je ex-partner. Met andere woorden: indien er een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot wordt toegekend op basis van de tewerkstelling van je eerste echtgenoot, dan zal hij hierdoor geen eurocent minder pensioen ontvangen.

Opgelet: een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot bestaat enkel in het pensioenstels van de werknemers en in dit van de zelfstandigen. Was uw ex-echtgenoot een vastbenoemd ambtenaar, dan kan je van hem geen pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot verkrijgen.

Krijg je toch een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot, op basis van de tewerkstelling als werknemer of als zelfstandige van je ex-echtgenoot, dan blijf je dit ook ontvangen na het overlijden van je ex-echtgenoot. Er is namelijk geen recht op een overlevingspensioen.

Was je ex een vastbenoemde ambtenaar, waarvan je dus geen pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot kan verkrijgen, dan heb je mogelijk wel recht op een (gedeelte) van het overlevingspensioen wanneer je ex overlijdt.

Het recht op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot en/of op een overlevingspensioen vervalt indien je opgenieuw gehuwd bent. Is dit nieuwe huwelijk geëindigd (door een nieuwe scheiding of door overlijden van de partner) dan kan dit recht eventueel terug ingaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 15 mar 2019 08:01

Beste

Het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot is geregeld bij wet. Je kan hier inderdaad geen afstand van doen.

Zodra de pensioenkas jouw pensioendossier onderzoekt, zal automatisch ook nagegaan worden of u een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot kan verkrijgen op basis van de tewerkstelling van je ex-echtgenoot, en dit voor de jaren van het huwelijk.
De toekenning van een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot heeft echter geen enkel gevolg op het pensioen van je ex-partner. Met andere woorden: indien er een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot wordt toegekend op basis van de tewerkstelling van je eerste echtgenoot, dan zal hij hierdoor geen eurocent minder pensioen ontvangen.

Opgelet: een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot bestaat enkel in het pensioenstels van de werknemers en in dit van de zelfstandigen. Was uw ex-echtgenoot een vastbenoemd ambtenaar, dan kan je van hem geen pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot verkrijgen.

Krijg je toch een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot, op basis van de tewerkstelling als werknemer of als zelfstandige van je ex-echtgenoot, dan blijf je dit ook ontvangen na het overlijden van je ex-echtgenoot. Er is namelijk geen recht op een overlevingspensioen.

Was je ex een vastbenoemde ambtenaar, waarvan je dus geen pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot kan verkrijgen, dan heb je mogelijk wel recht op een (gedeelte) van het overlevingspensioen wanneer je ex overlijdt.

Het recht op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot en/of op een overlevingspensioen vervalt indien je opgenieuw gehuwd bent. Is dit nieuwe huwelijk geëindigd (door een nieuwe scheiding of door overlijden van de partner) dan kan dit recht eventueel terug ingaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

sandebrie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2019 12:09

dank je wel Felix, heb het een aantal keren gelezen om het goed tot me door te laten dringen. maar bedankt voor de informatie, ben er veel mee opgeschoten. mijn Nederlandse ex je moet mijn deel van het pensioen laten vallen want het gaat van mijn pensioen af, ( en ik naïeveling houdt nog van hem geloofde hem) wat je in Nederland laat vallen wet of niet krijg je dus niet meer terug. In België is het dus beter geregeld, dank je wel en bedankt voor de informatie. fijn weekend Brigitte. trouwens mooie naam ;-)

Terug naar “Pensioenen”