invaliditeitspensioen ?

ambt
Topic Starter
Berichten: 3

invaliditeitspensioen ?

#1 , 19 mar 2006 22:17

Ik ben statutair ambtenaar,B niveau, werk nu 19 jaar , maar reeds enkele maanden deeltijds owv medische redenen
Mijn gezondheid zal er met de tijd niet op vooruit gaan, daarom wordt eraan gedacht mij vervroegd op pensioen te laten gaan (41 j)
Wat houdt dit in, mag ik dan nog werkjes uitvoeren waartoe ik nog in staat ben ? hoeveel pensioen krijg ik dan uitbetaald ? blijft dat bedrag dan voor altijd hetzelfde :?:
dbvb :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 20 mar 2006 14:09

invaliditeitswetten zijn inderdaad heel raar.
als je op arbeidsinvaliditeit bent mag je nog werken, deze word betaald door het fonds van beroepsziekten
als je invaliditeit trekt na een arbeidsongeval mag je nog werken, deze word betaald door een verzekeringsmaatschappij
als je op ziekte-invaliditeit bent mag je niet werken, deze word betaald door je ziekenfonds

hoeveel je trekt is ook nog eens afhankelijk van welke instantie betaald en hoeveel % invaliditeits er is bepaald.

bedragen die betaald worden kan je terug vinden voor beroepsziekten op

www.fbz.fgov.be

deze bedragen zijn gelijk voor de betalingen na een arbeidsongeval

voor ziekte-invaliditeit op de website van het riziv
inami.fgov.be


de bedragen zijn ook afhankelijk van wat je verdiensten nu zijn

Zjef
Berichten: 156

#3 , 20 mar 2006 18:40

Ambt is wel een statutair ambtenaar. Ziekteverzekering komt er dus niet aan te pas. Een statutair ambtenaar die op 'ziektepensioen' wordt gesteld is iemand die door de Administratieve Gezondheidsdienst definitief ongeschikt bevonden wordt voor zijn of enige andere functie. Zijn pensioen wordt berekend op de effectief vervulde dienstjaren. Dit bedrag wordt enkel nog ge?ndexeerd, dus geen verhogingen meer wegens bijkomende dienstjaren.

Reclame

ambt
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 20 mar 2006 20:04

Weten jullie ook of ik eventueel beter/voordeliger iets anders kan doen (als mij op pensioen laten 'zetten') ?
bvb loopbaanonderbreking, maar daarna, sta ik dan nergens ?
Is een werkduur van 19 jaar nog maar een mager pensioen ? hebben jullie enig idee of kan ik dat ergens uittellen ? (heb nu 2400 bruto)

Al bedankt voor de info !

Mathieu Rutten

#5 , 20 mar 2006 22:24

Geachte,

De basisberekening is als volgt:

1/60ste x de refertewedde x het aantal dienstjaren. De referetewedde is de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. Het gaat hier uiteraard om statutaire jaren.

Voor wat de toegelaten arbeid betreft, kunnen wij stellen dat het nominale pensioen mag gecumuleerd worden met een bruto-inkomen als werknemer van 7.421,57 euro per jaar zonder kinderlast en 11.132,37 euro per jaar met kinderlast als het om een activiteit als werknemer gaat en als zelfstandige is dit zonder kinderlast: 5.937,26 euro per jaar en met kinderlast: 8.905,89 euro per jaar. Qua zelfstandige gaat het om het netto-inkomen, dus bruto minus bedrijfslasten.

U vindt uitgebreide informatie op de website van de P.D.O.S., Persioendienst Overheidssector.

Groetjes,

Thieu Rutten.

zelf
Berichten: 16

#6 , 07 jan 2007 22:29

Ik zou bruto ongeveer 750 ? pensioen krijgen
Dit lijkt mij wel erg laag (ongeveer 18j dienst)
Werk nu deeltijds voor medische redenen
De laatste 5 jaar staan voor mij als voltijds ingeschreven (ambtenaar B)
Wat zou ik best doen :
- op pensioen gaan (owv stopzetting deeltijds owv medische redenen)
- eerst proberen voor eigen rekening deeltijds verder te werken, zo lang ik kan en mijn gezondheidstoestand het toelaat (maar dan zou eventueel vervroegd pensioen ook berekend worden op deeltijdse arbeidsprestatie)

Zou mijn pensioen dus nog lager kunnen worden als ik deeltijds verder ga werken dan wanneer ik nu na voltijdse prestaties op pensioen zou gezet worden ?

Mathieu Rutten

#7 , 08 jan 2007 22:54

Geachte,

U kan best contact opnemen met de PDOS of het orgaan dat uw rustpensioen wegens ongeschiktheid zou uitbetalen om na te gaan of u recht heeft op een supplement tot het gewaarborgd minimum en indien niet wat u kan doen om er vooralsnog hiervoor in aanmerking te komen.

Indien u van statuut zou veranderen, namelijk ontslag nemen uit uw statutair ambt en zou gaan werken als werknemer in de private sector, kan u hoofdens deze loopbaan in de prvate sector enkel rechten op een rustpensioen openen vanaf 60 jaar, indien u een loopbaan bewijst van minstens 35 jaar.

Bij de overheid kan u uw rechten op rustpensioen best verhogen door langer te werken, dus verder een loopbaan opbouwen bij de overheid.

Wel is het zo dat u bij uw rustpensioen wegens ongeschiktheid nog een toegelaten arbeid mag uitoefenen. De regels toegelaten arbeid algemene rustpensioenen zijn van toepassing.

Groetjes,

Thieu Rutten.

Terug naar “Pensioenen”