Pensioen bruto-netto ...

Mathieu Rutten

Re: Pensioen bruto-netto ...

#16 , 06 mar 2019 14:03

Patrick,

Er is een wetsvoorstel om hetzelfde tarief te gebruiken op 65 jaar of na een loopbaan van 45 jaar. Dit werd goedgekeurd, maar is nog niet in het B.S. is verschenen. Je stelt dat je een loopbaan van 45 jaar bewijst, dit betekent minstens 45 jaar van 104 voltijdse dagen.

http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/54/2857/54K2857010.pdf

Voor de fiscale tarieven zie:

https://www.fsma.be/nl/faq/hoe-worden-a ... nen-belast

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#17 , 06 mar 2019 15:35

Nogmaals van harte bedankt Thieu

Mvrg
Patrick

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#18 , 19 mar 2019 13:35

Beste Thieu,
Ik ga op 1 mei van dit jaar op vervroegd pensioen.
Bruto zou ik 2230,64 € hebben. Het netto bedrag kan ik niet meer opvragen via mypension omdat mijn pensioen reeds is toegekend. Verleden jaar ging dat nog wel.
Er zijn ook nieuwe barema's bedrijfsvoorheffing voor dit jaar heb ik gelezen.
Wat zou het netto bedrag zijn van mijn pensioen ?
Ik heb ook nog een aanvullend pensioen van bruto 84942,27€ dat in een keer zal worden uitbetaald.
Alvast dank.
Etienne

Reclame

Mathieu Rutten

#19 , 19 mar 2019 13:58

Beste,

Gaat het om een gezinspensioen of een pensioen als alleenstaande? Is er kinderlast? Bent u als invalide erkend? Heeft u inwonende ouders ouder dan 65 jaar met een niet te hoog pensioen?

Ik hoor wel.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mathieu Rutten

#20 , 19 mar 2019 14:00

wanneer bent u precies geboren?

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#21 , 19 mar 2019 14:01

Het gaat over pensioen voor alleenstaande. Er is geen kinderlast. Geen invalide. Ik heb geen inwonende ouders.
Alvast dank. Geboren op 15/06/1957

Mathieu Rutten

#22 , 19 mar 2019 14:11

Etienne,

bruto: 2230,64 euro
ziv: - 79,79 euro
solidariteitsbijdrage: - 33,46 euro
netto belastbaar: 2117,99 euro
voorheffing: - 394,93 euro
netto: 1723,06 euro

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#23 , 19 mar 2019 15:30

Beste Thieu,
Ik heb nog een vraagje over die solidariteitsbijdrage. Op de site van de rvp staat dat je pas sol bijdrage moet betalen vanaf 2594,45 bruto pensioen.
Op my pension werd er verleden jaar ook geen sol bijdrage afgehouden van mijn bruto naar netto. Nu kan ik dat spijtig genoeg niet meer zien.
Alvast dank.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#24 , 19 mar 2019 16:14

Of heeft mijn aanvullend pensioen hiermee te maken dat ik sol bijdrage moet betalen ook al is mijn bruto onder 2594,45€

Mathieu Rutten

#25 , 19 mar 2019 16:15

Etienne,

De omzetting van je aanvullend pensioen in een fictieve rente = 523,17 euro per maand.

Hierdoor is er een solidariteitsbijdrage verschuldigd. De ziv-bijdrage werd reed berekend aan 3,55% van je pensioenbedrag.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#26 , 19 mar 2019 17:16

Heel erg bedankt.
Op my pension zouden ze daar eigenlijk rekening mee moeten houden als ze het netto meedelen.
Ze houden geen rekening met het aanvullend pensioen om de sol bijdrage te bereken.
Nogmaals bedankt voor de info.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#27 , 19 mar 2019 18:21

Beste Thieu,
Moet ik die sol bijdrage heel mijn leven blijven betalen ?

Mathieu Rutten

#28 , 19 mar 2019 21:53

Etienne,

Dat is een moeilijke. Ik heb geen glazen bol. Ik weet dus ook niet in welke mate de vrijgestelde basisbedragen nog zullen verhogen in de komende jaren. De kans zit er dik in dat je levenslang een bijdrage verschuldigd zal zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#29 , 20 mar 2019 10:09

Beste Thieu,
Op seniorennet lees ik hetvolgende :
"De uitbetaalde groepsverzekering wordt omgezet naar een maandbedrag op basis van de levensverwachting. Dat resultaat plus uw bruto pensioen bepalen het tarief aan sol.bijdrage - enkel op uw pensioen.
Bij de uitbetaling van uw groepsverzekering wordt 2 % ingehouden. Als achteraf blijkt dat dat te veel is, wordt dat terugbetaald".
Wat bedoelt men met teveel solbijdrage en hoe kan je dit nu al weten ?

Mathieu Rutten

#30 , 20 mar 2019 10:54

Beste,

Wat houd ik netto over van mijn tweede pijlerpensioenkapitaal?

Als zelfstandige bereidt u uw pensioen voor via een tweede pijlerpensioenplan (VAPZ, IPT of RIZIV). Op die manier bouwt u een aanvullend pensioenplan op. Maar wat zult u bij uitbetaling netto overhouden? Met welke belastingen moet u rekening houden?
Een aantal inhoudingen en belastingen zijn van toepassing voor alle tweede pijlerpensioenverzekeringen (dus zowel voor VAPZ, RIZIV, IPT als een groepsverzekering voor loontrekkenden). Andere belastingen zijn specifiek voor bepaalde pensioenplannen.

Van toepassing voor alle tweede pijlerpensioenkapitalen
​De pensioeninstelling houdt deze bedragen in op het moment van de uitbetaling van het pensioenkapitaal:

KAPITAAL WINSTDELING
RIZIV-bijdrage: 3,55% RIZIV-bijdrage: 3,55%
Solidariteitsbijdrage: 0-2% Solidariteitsbijdrage: 0-2%

Hoeveel solidariteitsbijdrage ingehouden wordt, hangt af van de grootte van het aanvullend pensioenkapitaal dat u opgebouwd hebt.

tot een pensioenkapitaal van 2.478,94 euro is er geen solidariteitsbijdrage;
voor een pensioenkapitaal tussen 2.478,94 en 24.789,34 euro wordt er een solidariteitsbijdrage van 1 % ingehouden;
voor een pensioenkapitaal van 24.789,34 euro of hoger geldt er een solidariteitsbijdrage
van 2 %.
Als het om een uitkering bij overlijden gaat, zijn de RIZIV-bijdrage en de solidariteitsbijdrage enkel verschuldigd als de uitkering toekomt aan de overlevende echtgeno(o)t(e).

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”