Pensioen bruto-netto ...

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

Re: Pensioen bruto-netto ...

#31 , 16 apr 2019 14:38

Bericht ontvangen van SIGEDIS ivm SOL bijdrage:

De inning en de invordering van de sociale bijdragen is de taak van de Federale Pensioendienst(FPD) en niet van VZW Sigedis, de beheerder van de database over de aanvullende pensioenen.
Na de voorlopige inning door de pensioeninstellingen bij de uitbetaling van uw aanvullend pensioenkapitaal, zal de uitbetalende pensioeninstelling een aangifte doen van uw bruto-pensioenkapitaal aan het pensioenkadaster.

Vervolgens zal de Federale Pensioendienst de hoogte van de SOL-bijdrage bepalen op uw wettelijk pensioen, daarbij rekening houdend met het bedrag van de fictieve rente op kapitalen.

Indien de FPD vervolgens vaststelt dat aan de bron teveel SOL-bijdragen zijn ingehouden gaat ze automatisch over tot terugbetaling van de initieel teveel ingehouden SOL-bijdragen.

Deze terugbetaling gebeurt automatisch door de FPD en u zal daarvan een bericht krijgen van de FPD. U hoeft bijgevolg zelf geen terugbetaling aan te vragen van deze Sol-bijdrage.

Let wel: de terugbetaalde SOl- bijdrage is volgens de fiscus een uitbetaling van aanvullend pensioenkapitaal waarop nog geen bedrijfsvoorheffing is ingehouden.

Dit betekent dat in de praktijk het terugbetaalde bedrag zal moeten opnemen in uw aangifte van de personenbelasting voor het aanslagjaar dat volgt op het jaar van de uitbetaling. Indien u dit jaar wordt terugbetaald is dit aj. 2020, inkomstenjaar 2019.

Een en ander zal opgenomen worden op de fiscale fiche 281.11 die u zal toegestuurd worden door de FPD begin 2020, zodat u op basis van die gegevens uw belastingaangifte kan invullen.

Voor meer info over de berekening en de terugbetaling van de sociale bijdragen verwijzen we u naar de Dienst Sociale en Fiscale Inhoudingen van de FPD, die u kan bereiken door in te bellen op het pensioennummer 1765. Vervolgens maakt u de inbelkeuze 1-1-7810.

Of u kan een mail sturen naar: socfis@sfpd.fgov.be.

We hopen u met deze informatie van dienst te zijn geweest,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#32 , 16 apr 2019 16:22

Beste,

Mijn inzien is het antwoord Sigedis op zijn minst dubieus. Ik vrees dat het antwoord niet helemaal correct is of op zijn minst fout kan geïnterpreteerd worden.

Ik heb aanvullende info opgevraagd aan mijn contacten bij Socfis en de directie van Sigedis.

Ik kom hier nog op terug.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#33 , 29 apr 2019 20:36

Beste,

Mijn inzien is het antwoord Sigedis op zijn minst dubieus. Ik vrees dat het antwoord niet helemaal correct is of op zijn minst fout kan geïnterpreteerd worden.

Ik heb aanvullende info opgevraagd aan mijn contacten bij Socfis en de directie van Sigedis.

Ik kom hier nog op terug.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
Beste Thieu
Al meer info beschikbaar intussen aub ?

Reclame

Mathieu Rutten

#34 , 29 apr 2019 22:35

Neen,

De Federale Pensioendienst heeft nog niet geantwoord. Segedis heeft geantwoord dat zij zich zullen schikken naar het antwoord van de Federale Pensioendienst.

Heb het inmiddels ook nog opgevraagd aan een academicus.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#35 , 29 apr 2019 22:41

Beste Thieu,
Hopelijk snel klaarheid. Wel belangrijk.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#36 , 10 mei 2019 14:26

Neen,

De Federale Pensioendienst heeft nog niet geantwoord. Segedis heeft geantwoord dat zij zich zullen schikken naar het antwoord van de Federale Pensioendienst.

Heb het inmiddels ook nog opgevraagd aan een academicus.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
Inmiddels mijn groepsverzekering ontvangen met sol bijdrage van 2%
Benieuwd of ik iets ga terugkrijgen daar ik maar 1,5% moet betalen op mijn pensioen.

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#37 , 14 mei 2019 18:16

Etienne,

bruto: 2230,64 euro
ziv: - 79,79 euro
solidariteitsbijdrage: - 33,46 euro
netto belastbaar: 2117,99 euro
voorheffing: - 394,93 euro
netto: 1723,06 euro

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
Beste Thieu,

Op 24 mei wordt mijn pensioen voor het eerst betaald. Ik heb mijn berekening gekregen.
Bruto pensioen 2230,64€
Bijdrage ZIV 79,79€
Bedrijfsvoorheffing 411,46€
Netto 1739,39€

Dus geen sol bijdrage. Wat zou hier de reden van zijn ?

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#38 , 14 mei 2019 21:02

Zouden ze bij pensioendienst nog niet weten dat ik begin de maand mijn aanvullend pensioen heb ontvangen ?

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#39 , 16 mei 2019 07:43

Beste

Iedere instelling die aanvullende pensioenen uitbetaald, moet dit binnen een wettelijk vastgelegde termijn na de uitbetaling van een aanvullend pensioen melden aan het pensioenkadaster. Van daaruit wordt de Federale Pensioendienst op de hoogte gebracht van een uitbetaling en van het bedrag.

Het kan dus een paar maanden duren vooraleer er bij de inhoudingen op uw wettelijk pensioen rekening wordt gehouden met de uitbetaling van uw aanvullend pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#40 , 16 mei 2019 11:12

Beste

Iedere instelling die aanvullende pensioenen uitbetaald, moet dit binnen een wettelijk vastgelegde termijn na de uitbetaling van een aanvullend pensioen melden aan het pensioenkadaster. Van daaruit wordt de Federale Pensioendienst op de hoogte gebracht van een uitbetaling en van het bedrag.

Het kan dus een paar maanden duren vooraleer er bij de inhoudingen op uw wettelijk pensioen rekening wordt gehouden met de uitbetaling van uw aanvullend pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen
Moet ik het teveel betaalde pensioen zonder afhouding vd solidariteitsbijdrage 2% dan terugbetalen ?
Ook zou de sol bijdrage op mijn pensioen maar 1,5% zijn en geen 2%

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#41 , 16 mei 2019 13:14

Beste

Ik las al jou berichten in dit item nogmaals na. Ik kan echter nergens iets terugvinden van een pensioen dat u teveel zou ontvangen hebben, en dat u moet terugbetalen.
Voor zover ik kan volgen gaat dit item over de solidariteitsbijdrage die op uw aanvullend pensioen werd ingehouden (en zal ingehouden worden op uw wettelijk pensioen).

Ik kan je vraag daarom niet goed plaatsen.

Met vriendelijke groeten
Felx Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#42 , 16 mei 2019 13:35

Beste

Ik las al jou berichten in dit item nogmaals na. Ik kan echter nergens iets terugvinden van een pensioen dat u teveel zou ontvangen hebben, en dat u moet terugbetalen.
Voor zover ik kan volgen gaat dit item over de solidariteitsbijdrage die op uw aanvullend pensioen werd ingehouden (en zal ingehouden worden op uw wettelijk pensioen).

Ik kan je vraag daarom niet goed plaatsen.

Met vriendelijke groeten
Felx Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen
Ja inderdaad gaat mijn vraag over de solidariteitsbijdrage op mijn uitbetaalde groepsverzekering en ook op de solidariteitsbijdrage op mijn maandelijks pensioen.
Deze maand wordt voor de eerste keer mijn pensioen uitbetaald. Mijn aanvullend pensioen (groepsverzekering) is begin deze maand uitbetaald. Daarop is oa 2% solidariteitsbijdrage afgehouden. Door de hoogte van het brutobedrag van mijn aanvullend pensioen (85376,36€) zou ik ook een solidariteitsbijdrage moeten betalen op mijn maandelijks pensioen van 1,5% heb ik gelezen op dit forum.
Deze 1,5% solidariteitsbijdrage is echter niet afgehouden van mijn eerste pensioen deze maand. Stel dat dit nog een aantal maanden zo is moet ik dan de niet afgehouden solidariteitsbijdrages voor al deze maanden terugbetalen ?
Ook heb ik blijkbaar ook volgens Thieu op dit forum te veel solidariteitsbijdrage betaald op mijn aanvullend pensioen (2% ipv 1.5%) Er is daar een formule voor om dit uit te rekenen. Wat hij heeft gedaan.


Dit schreef Thieu oa

Etienne,

De omzetting van je aanvullend pensioen in een fictieve rente = 523,17 euro per maand.

Hierdoor is er een solidariteitsbijdrage verschuldigd. De ziv-bijdrage werd reed berekend aan 3,55% van je pensioenbedrag.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#43 , 16 mei 2019 14:19

Beste

Je meldt dat uw bruto aanvullend pensioen € 85.376,36 bedraagt. De uitbetaling gebeurt bij ingang van uw wettelijk pensioen. De ingangsdatum van je wettelijk pensioen is 1 mei 2019.
Voor zover ik kon nagaan in deze topic, bent u momenteel nog 61 jaar.

De omzetting van het kapitaal van uw aanvullend pensioen naar een fictieve rente, gebeurt op basis van vastgelegde percentages, die gekoppeld zijn aan de leeftijd op het moment van de uitbetaling.
Voor een uitbetaling op 61-jarige leeftijd, wordt er rekening gehouden met een jaarlijkse fictieve rente van 13,53 %.
85.376,36 x 13,53 % = € 11.551,42 per jaar
11.551,42 / 12 = € 962,62 per maand

Om het percentage van de solidariteitsbijdrage op uw wettelijk pensioen te berekenen, wordt het wettelijk pensioen verhoogd met de fictieve rente.
Volgens de gegevens die u in dit topic vermeldde, ontvangt u een bruto maandelijks pensioen van € 2.230,64 als alleenstaande.
€ 2.230,64 + € 962,62 = € 3.193,26

Vanaf een bedrag van € 2.903,52 per maand, moet er 2 % aan SOLID worden ingehouden op het wettelijk pensioenbedrag.

De inhoudingen op uw maandelijks pensioen bedragen volgens mij:
€ 2.230,64 bruto pensioen
- € 79,19 ZIV-inhouding (3,55 %)
- € 44,61 SOLID (2 %)
= € 2.106,94 belastbaar per maand
- € 386,66 bedrijfsvoorheffing
= € 1.720,18 netto per maand

Indien blijkt dat mijn inschatting foutief is, en er toch slechts 1,5 % aan SOLID moet worden ingehouden, dan zal de pensioenkas het bedrag dat teveel werd ingehouden terugbetalen.
Je moet wel een paar maanden geduld hebben, maar je krijgt je centen terug.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioenservice DVZ A'pen

Etdc
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#44 , 16 mei 2019 14:44

Alvast erg bedankt voor de uitleg.
Ik ben nu inderdaad 61. Volgende maand 62. Geboren 15 juni 1957.
Thieu kwam aan 1,5 % Ik weet ook niet hoe.
Deze maand ontvang ik 1739,39€ pensioen. Mijn vraag is dan ook : dit is te veel volgens u berekening. Moet ik dit terugbetalen ?

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#45 , 17 mei 2019 07:40

Beste

Zodra de Federale Pensioendienst alle gegevens ivm uw aanvullend pensioen heeft ontvangen, zal zij de inhoudingen aanpassen. Voor de maanden dat er teweinig SOLID werd ingehouden, moet u geen terugbetaling doen. De nieuwe cijfers zullen dus niet met terugwerkende kracht worden ingevoerd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”