Vervroegd medisch pensioen

Klaartjesaartje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vervroegd medisch pensioen

#1 , 05 mar 2019 09:59

Heeft feitelijk samenwonen (dus delen van zelfde hoofdverblijfplaats) invloed op mijn vervroegd medisch pensioen?

Ik heb me laten zeggen dat bij de berekening van vervroegd medische pensioen rekening wordt gehouden met gehuwd of alleenstaande.
Maar valt feitelijk samen wonen onder het stelsel alleenstaande?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 mar 2019 15:04

Beste,

voor de berekening van het brutobedrag van uw nominaal pensioen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen gehuwd zijn, feitelijk of wettelijk samenwonend. Voor de bepaling van de aanvulling tot het gewaarborgd minimumpensioen gebeurt de berekening anders voor gehuwden en ongehuwd samenwonenden (wettelijk of feitelijk).

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 06 mar 2019 13:55

Ik wil in dir verband toch eens vertellen wat iemand die ik ken heeft meegemaakt. 46 jaar, door Medex op pensioen gestuurd wegens medische redenen. Pensioen : ong. 630 € per maand, want gehuwd. Vrouw 3/5 aan het werk. Na lang nadenken : uit de echt gescheiden ( allebei met tranen in de ogen op de rechtbank) en direct verklaring van wettelijk samenwonen gaan tekenen. Gevolg : pensioen 1400 € per maand. Herziening als hij 65 wordt.
Onbegrijpelijk : aan de feitelijke situatie is niets veranderd, maar het pensioen is meer dan verdubbeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 06 mar 2019 14:11

Collega Wanton,

Helaas maar waar. Je stelt dat op 65 jaar het pensioen zal wijzigen. Ik zal je moeten teleurstellen, als betrokkene geen loopbaan meer heeft opgebouwd tijdens zijn rustpensioen wegens ongeschiktheid, zal zijn bedrag niet wijzigen op 65 jaar. De loopbaan eindigt immers op het moment van rustpensioen. Door de wettige scheiding kan hij enkel maar een pensioen wettige scheiding claimen voor de jaren dat mevrouw in de privaatrechtelijke sector een loopbaan heeft opgebouwd tijdens de huwelijksjaren. Op de wettelijke pensioenleeftijd kan hij wel zijn rechten op een IGO laten onderzoeken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 06 mar 2019 18:24

Bedankt Thieu. U zal wel gelijk hebben met die uitleg. Wat ik bedoelde was dat op zijn 65 er mogelijkheden zijn om nog iets te wijzigen aan zijn situatie. Via IGO, pensioen van de echtgenote, of iets anders , dat weet ik niet.
Misschien wel omdat hij ook een aantal jaren in de privé sector heeft gewerkt.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Pensioenen”