Invaliditeit en pensioen

Mariette

Re: Invaliditeit en pensioen

#16 , 14 dec 2012 12:05

vraagje
dank je voor je antwoord ja ik ben 66+% invaliditeit, maar de vraag is kan dat op invaliditeits pension te gaan
er is een verschil tussen invaliditeit en arbeidsongeschiktheid.

Indien je arbeidsongeschikt bent, en blijft, dan zit je in die situatie tot je pensioenleeftijd, waarna je op wettelijk pensioen gaat. Men krijgt ook regelmatige controle om te zien of men nog steeds arbeidsongeschikt is. Arbeidsongeschiktheid is geen vaste blijvende situatie per definitie: men kan steeds genezen.

Ik weet niet hoe het zit met invaliditeit. Sommige mensen krijgen een invaliditeitstegemoetkoming terwijl ze werken. Ik weet niet of dat blijft doorlopen nadat zij op pensioen zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#17 , 21 dec 2012 17:01

Geachte,

In België kan je geen rustpensioen private sector genieten voor 60 jaar indien je niet voldoet aan de loopbaanvoorwaarde om vervroegd op pensioen te gaan, anders 65 jaar, uitgezonderd uiteraard enkele speciale stelsels.
In België wordt het eerste jaar van ziekte de periode van primaire ongeschiktheid genoemd en na een jaar, periode van invaliditeitsuitkeringen. De periode van ziekte- en aansluitend invaliditeitsuitkering wordt als een gelijkgestelde periode beschouwd voor wat de wetgeving op de rustpensioenen betreft.
Er kan enkel maar sprake zijn van een aanvullende vergoeding voor de pensioengerechtigde leeftijd in geval van beroepsziekte, arbeidsongeval, inkomensvervangende en/of integratietegemoetkoming ten laste van de FOD Handicap.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”