Felix,Zelf sta ik achter de mening van Marcus. Zeker ook uw mening waardeer ik steeds en is steeds to the point.
Enerzijds is er de wettekst die aangeeft dat sollicitatieverlof voorzien is "wanneer de opzegging wordt gegeven aan de werknemer".
Anderzijds zijn er de "niet-officiële" teksten op de websites van allerhande organisaties waarvan het merendeel ook weergeeft dat het moet gaan om "ontslagen werknemers". Waarschijnlijk zijn er zeker een aantal vonnissen terug te vinden waarbij ook een ontslaggevende werknemer recht verkreeg op sollicitatieverlof, maar er zijn er ook terug te vinden waarbij het recht niet werd toegekend..
Het lijkt me het beste ervan uit te gaan dat werknemers die zelf ontslag geven, geen recht hebben op sollicitatieverlof. Is de werknemer toch van mening er recht op te hebben, dan kan deze hiervoor aankloppen bij de arbeidsrechtbank. Afhankelijk van de voorzitter zal dit wel of niet worden toegekend. Het is de vraag of de betrokken werknemer dit hiervoor over heeft.
Anderzijds is iedere werkgever vrij om de ontslaggevende werknemer dit sollicitatieverlof toe te kennen.
Ja, ongetwijfeld TOP, maar intussen heb ik geen ondubbelzinnige “Ja” of “Nee” op mijn vraag. Heeft iemand misschien links naar relevante jurisprudentie rond dit onderwerp? Dan probeer ik er zélf wel uit te raken...TS startte topic met simpele vraag.
Vond dit toch geen simpele topic, met zeer interessante standpunten en interventies van Marcus en Felix.
En verliep dan ook op een deftige wijze zoals het hoort.
TOP.
En wie noem je “de bevoegde instantie”?Ik heb het inmiddels opgevraagd aan de bevoegde instantie:
"Indien de opzegging met het oog op de toekenning van pensioen op verzoek van de werknemer tot stand komt, wordt er soms aangenomen dat er geen recht op sollicitatieverlof is omdat de werknemer daarmee te kennen geeft niet naar een andere dienstbetrekking te zullen zoeken. Maar indien hij dat recht effectief aanwendt om op zoek te gaan naar een andere dienstbetrekking zal hij ook hier recht hebben op sollicitatieverlof."
Felix, ik bezorg je het officiële standpunt via mail.
TS, Ik zou het antwoord van Marcus toch maar aanvaarden. Hij is niet de persoon die zo maar wat post op dit forum. Is degelijk dubbel gecheckt.En wie noem je “de bevoegde instantie”?Ik heb het inmiddels opgevraagd aan de bevoegde instantie:
"Indien de opzegging met het oog op de toekenning van pensioen op verzoek van de werknemer tot stand komt, wordt er soms aangenomen dat er geen recht op sollicitatieverlof is omdat de werknemer daarmee te kennen geeft niet naar een andere dienstbetrekking te zullen zoeken. Maar indien hij dat recht effectief aanwendt om op zoek te gaan naar een andere dienstbetrekking zal hij ook hier recht hebben op sollicitatieverlof."
Felix, ik bezorg je het officiële standpunt via mail.
Het zou nuttig zijn, mocht je de vraag + het antwoord hier posten, zodat we het kunnen gebruiken naar de betrokken werkgevers toe!