overlevingspensioen

yoekoenkoen
Topic Starter
Berichten: 1

overlevingspensioen

#1 , 01 sep 2010 09:57

aangezien mijn echtgenote het psychisch zeer zwaar heeft waardoor ik ook weet dat zij op een dag uit het leven zal stappen, zit ik met de vraag, wat er met mij gaat gebeuren. heb ik dan ook recht op een overlevingspensioen? niet dat ik het zo wil, maar ik wil me toch al voorbereiden als het zo zou gaan. ik heb wel vijf kinderen ten laste en ééntje van 19 die studeert maar bij mijn ex woont (dus alimentatie ontvangt van mij). mijn echtgenote ontvangt nu een invaliditeitsuitkering 33%. waar sta ik dan? heb ik ook recht op een overlevingspensioen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 sep 2010 10:14

Ik ga ervan uit dat uw echtgenote tewerkgesteld was krachtens een arbeidsovereenkomst.

“Art.16...Het(overlevingspensioen) gaat evenwel ten vroegste in op de eerste dag van de maand die volgt op deze tijdens welke de langstlevende echtgenoot 45 jaar wordt, tenzij deze het bewijs levert van een blijvende arbeidsongeschiktheid van ten minste 66 pct., dat hij een kind ten laste heeft...Art.25.Uitgezonderd in de gevallen en onder de voorwaarden door de Koning bepaald zijn het rust- en overlevingspensioen slechts uitbetaalbaar zo de gerechtigde geen beroepsarbeid uitoefent en zo hij geen vergoeding wegens ziekte, invaliditeit of onvrijwillige werkloosheid bij toepassing van een Belgische of van een buitenlandse wetgeving inzake sociale zekerheid, noch een uitkering wegens loopbaanonderbreking , wegens tijdskrediet, of wegens het verminderen van de arbeidsprestaties, noch een aanvullende vergoeding, toegekend in het kader van een conventioneel brugpensioen, geniet. Hij kan eveneens de gevallen en de voorwaarden bepalen waaronder een deel van het pensioen uitbetaalbaar is.”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mathieu Rutten

#3 , 02 sep 2010 15:11

Geachte,

Eigenlijk had ik verwacht dat u de situatie ietwat nader zou toelichten.

Een eerste belangrijke vraag, wonen jullie in België?

U heeft het er over dat uw echtgenote een invaliditeitsuitkering geniet van 35%. Indien het hier zou gaan om een invaliditeitsuitkering in het kader van het riziv, kan het enkel gaan om een invaliditeitsuitkering plus 66% invalide.

Gaat het hier om een rente arbeidsongeval? Een rente beroepziekte? Of gaat het hier om een wao/wia-uitkering ten laste van Nederland, gezien hier een invaliditeitsuitkering lager dan 66% mogelijk is.
Deze wao kan dan desgevallend aangevuld worden met een werkloosheidsuitkering in België, wanneer jullie in België wonen.

Belgische uitkeringen aan 33% invaliditeit geven in de huidige stand van de wetgeving geen recht op rustpensioen en/of overlevingspensioen.

U kan dan ook enkel rechten op een overlevingspensioen openen indien mevrouw een loopbaan als actieve werknemer, zelfstandige, ambtenaar bewijst of een vervangingsinkomen uit werkloosheid of rente beroepsziekte/arbeidsongeval, invaliditeit aan plus 66%.

Opdat het overlevingspensioen kan uitbetaald worden dient u iedere activiteit te beperken tot de toegelaten grenzen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen met en zonder kinderlast.

U kan een eventueel overlevingspensioen gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden cumuleren met een vervangingsinkomen.

Ik hoor wel als u nog aanvullende inlichtingen wenst.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”