Combinatie pensioen DOSZ en RVP

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

Combinatie pensioen DOSZ en RVP

#1 , 27 jul 2010 15:23

Gedurende een 12 tal jaren heb ik sociale bijdragen betaald voor werk prestaties in Belgie en heb hierdoor recht op een beperkt RVP pensioen.
Sedert 20 jaar heb ik bijdragen betaald aan de DOSZ voor prestaties in het buitenland.
Zowel RVP als DOSZ hebben de normale pensioenleeftijd van 65 jaar.
De DOSZ, echter biedt mij de optie om vervroegd pensioen op te nemen op de leeftijd van 60,(mits uiteraard een proportionele aanpassing, +/- minus 25%) die ik waarschijnlijk zal nemen.
Vraag: indien ik een vervroegd pensioen aanvraag aan de DOSZ, MOET ik dan ook verplicht het RVP pensioen vervroegd aan de leeftijd van 60 opnemen ??

Terloops, deze vraag heb ik enkele weken geleden aan de RVP voorgelegd , doch tot op heden geen antwoord ontvangen . Ook heb ik dagenlang gegoogled om info betreffende dit onderwerp te vinden, doch helaas geen antwoord gevonden.

Met dank voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 27 jul 2010 16:39

Geachte,

Een rustpensioen ten laste van de Rijksdienst voor Pensioenen kan slechts ingaan voor 65 jaar indien u een voor de Rijksdienst voor Pensioenen aanneembaar arbeidsverleden bewijst van minstens 35 jaar. U bent dus zeker niet verplicht om een rustpensioen ten laste van de Rijksdienst voor Pensioenen te laten ingaan voor 65 jaar en trouwens ook niet op 65 jaar. Verder is een rustpensioen ten laste van de RVP slechts toekenbaar voor 65 jaar ingevolge aanvraag. Een tweede belangrijke voorwaarde is dat u moet voldoen aan de betalingsvoorwaarde van uw rustpensioen ten laste van de Rijksdienst voor Pensioenen, dus geen vervangingsinkomen genieten en geen activiteit uitoefenen waarvan het inkomen de toegelaten grenzen overtreft. U kan best ook even bij de DOSZ nagaan of u geen inkomen geniet dat dat de betaling van uw dosz-pensioen verhindert. Ik begrijp echter niet goed waarom u uw rustpensioen ten late van de Rijksdienst voor Pensioenen niet zou laten ingaan gezien op de werknemerspensioenen geen vermindering wegens vervroeging wordt toegepast. Welk inkomen geniet u momenteel?

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 28 jul 2010 21:34

Dag Mathieu,

Van harte dank voor het uitgebreide antwoord.

Momenteel woon ik in Centraal Amerika, waar ik een zelfstandige activiteit heb als koffieteler.
De opbrengsten van deze aktiviteit zijn niet voldoende om rond te komen op het einde van de maand. Vandaar dat het mij past om een vervroegd pensioen bij de DOSZ aan te vragen. Binnen enkele jaren zal ik deze altiviteit stopzetten en alles hier verkopen . Later (op 65 jarige leeftijd), plan ik mijn pensioen bij de RVP aan te vragen.

Met ongeveer 13 jaar bijdragen aan de sociale zekerheid in Belgie en 20 jaar bijdragen aan de DOSZ kom ik aan een totaal van 33 jaar. Hierdoor kom ik niet aan de vereiste 35 jaar doch dit lijkt mij passend , gezien ik van de RVP geen vervroegde pensioenrechten wil aanvragen.

Terloops, een DOSZ pensioen kan gecombineerd worden met een ander inkomen onder bepaalde voorwaarden. (het zal hun wel een zorg zijn wat ik hier dan nog bijverdien......)

Nogmaals dank voor de zeer nuttige info. :wink:

Berbo

Reclame

Terug naar “Pensioenen”