Weduwepensioen

laura75
Topic Starter
Berichten: 5

Weduwepensioen

#1 , 20 jul 2010 12:40

Hallo,
Mijn mama heeft een weduwepensioen en ik ga bij haar gaan wonen samen met mijn 2 kinderen. Ik mag echter niet de hoofdverdiener zijn want anders vervalt er een stuk van het pensioen naar het schijnt of van het weduwepensioen? Dat vertelde de vabbond mij in ieder geval. Haar vriend woont daar ook maar zijn domicilie staat daar ook niet omdat ze bang is dat ze minder zou ontvangen, klopt dat?
Wat doen we dan het best want haar vriend vraagt zich ook af waarom ik wel en hij niet zijn domicilie daar mag zetten? Zou hij dan kostwinner van het gezin worden misschien?
Bedankt op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Mathieu Rutten

#3 , 26 jul 2010 13:53

Geachte,

Ongehuwd samenwonen heeft in de huidige stand van de Belgische pensioenwetgeving geen invloed op de hoogte van het brutobedrag aan overlevingspensioen ten laste van een Belgische pensioeninstelling. Of er nu al dan niet een vriend/vriendin is gedomicilieerd doet dan ook niet ter zake. Anders is het gesteld met het inkomen van de personen die komen inwonen bij de weduwe, gezien de mogelijke invloed op een vervangingsinkomen ingevolge samenwoonst. Idem dito voor wat het recht op wezenbijslag betreft. Indien het om een buitenlands overlevingspensioen gaat, dient dit in het licht van de wetgeving van dit land bekeken te worden.
Voor wat pensioen betreft kan u best contact opnemen met de provinciale pensioendienst en/of de pensioendienst in uw gemeente. Voor wat werkloosheidsvergoedingen betreft, kan u best contact opnemen met uw vakbond. Voor wat ziekte-uitkeringen/invaliditeitsuitkeringen met het desbetreffend ziekenfonds en voor wat kinderbijslag betreft met het betrokken kinderbijslagfonds. U kan uiteraard ook altijd contact opnemen met de sociale dienst van uw gemeente/ocmw of een caw.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”