pensioenrechten na echtscheiding

annickgeeraerts
Topic Starter
Berichten: 1

pensioenrechten na echtscheiding

#1 , 08 apr 2010 13:22

Ik werk als ambtenaar. Tijdens mijn huwelijk heb ik 6 jaar loopbaanonderbreking gehad (1/2) om voor de kinderen te zorgen.
Deze jaren tellen dus maar voor de helft om mijn pensioen te berekenen.

Kan ik voor deze jaren aanspraak maken op de pensoenrechten van mijn ex ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pensiontalk
Berichten: 1

#2 , 09 apr 2010 11:18

http://pensiontalk.blogspot.com/2010/03 ... t-bij.html

Ook het aanvullend pensioen dat via de werkgever wordt opgebouwd, moet verdeeld worden.


Geld dat binnenkomt tijdens een huwelijk of wettelijk samenwonen komt wettelijk aan beide partners toe. Bij een scheiding moet het verdeeld worden. De werkgroep ‘Pensioen & Partners', van de rechtsfaculteit aan de KU Leuven, wil dat er een wettelijke regeling komt voor het vaak ‘vergeten geld' van het aanvullend pensioen, dat via de werkgever wordt opgebouwd. Het gaat om bedragen tussen 25.000 en 200.000 euro per werkgever, naargelang de leeftijd.


‘We doen dit voorstel vanuit een sociale bekommernis', zegt professor Yves Stevens. ‘Vrouwen hebben vaker nog geen aanvullend pensioen. En als ze wel via hun werkgever in een groepsverzekering zitten, hebben ze doorgaans een lagere opbouw, omdat ze minder hebben gewerkt.'


‘Zelfs volledig egalitaire stellen lijden geen schade onder ons voorstel. We willen dit verplicht zien voor iedereen, ook voor wie gehuwd is onder het vermogenstelsel van scheiding van goederen.'


Concreet: bij een scheiding zou het aanvullend pensioen, dat via de werkgever in een pensioenfonds of bij een verzekeraar is belegd, in twee gelijke delen worden gesplitst. De ene helft wordt dan behandeld als van iemand die het bedrijf verlaat. De andere helft kan verder worden opgebouwd door de partner die in het bedrijf werkt, maar nu alleen voor zichzelf. Beide ex-partners krijgen hun deel van het aanvullende pensioen uitbetaald wanneer ze zelf met pensioen gaan.


In principe kunnen scheidende stellen het nu al zo regelen. ‘Maar velen zijn zo druk bezig met het verdelen van het huis, de auto en de kinderen, dat ze dit extra potje vergeten', zegt Stevens. ‘En vroeger, vóór de echtscheidingswet van 2007, was het makkelijker om het onderhoudsgeld te verhogen eens de gerechtigde partner de pensioenleeftijd bereikte. Nu is dat veel moeilijker geworden. Daarom ons voorstel.'


Stevens waarschuwt er ook voor om het aanvullend pensioen niet in te ruilen voor iets anders. ‘Soms wordt er bij een scheiding emotionele druk uitgeoefend: “Neem jij de auto en het kastje van oma maar, dan behoud ik het aanvullend pensioen”. Maar die auto en dat kastje zijn niets meer waard op het moment dat je zelf met pensioen gaat. Nee, pensioen moet pensioen blijven.'


Staat het voorstel niet wat haaks op het pleidooi van de vrouwenbeweging voor individuele rechten?



Stevens vindt van niet: ‘Dit voorstel lanceert juist individuele rechten vanaf het moment dat mensen uit elkaar gaan.'

Reclame

Terug naar “Pensioenen”