eenmanszaak oprichten in Belgie vanuit het buitenland

croos123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

eenmanszaak oprichten in Belgie vanuit het buitenland

#1 , 23 feb 2026 17:22

dag iedereen, (deze vragen zijn in opdracht van een familielid in het buitenland)

ik heb 37 jaar in een Belgisch bedrijf gewerkt. voor 2 jaar ben ik naar het buitenland verhuist en daar een B&B geopend.
De B&B staat op naam van mijn echtgenote.
ik bouw nu geen jaren meer op voor mijn pensieoen.
Daarom had ik gedacht om in Belgie een eenmanszaak op te richten natuurfotografie en reis adviseur.
Dit is hetgeen ik nu ook doe. De mensen uit Belgie/europa nemen met mij/ons contact op en vragen hoe ze een week bij ons kunnen verblijven en wat ze kunnen bezoeken/ondernemen.
Hoe doe ik dat het best, met wie neem ik best contact op. Wij hebben nu in Belgie een referentie adres.

m-pox

#2 , 26 feb 2026 21:09

De fiscale woonplaats is de plaats waar uw hoofdverblijf en het centrum van uw economische en familiale belangen zich bevinden (art. 2, §1, 1° WIB92). Als u officieel in het buitenland woont en daar uw activiteit uitoefent, bent u in België niet-inwoner.

Een niet-inwoner kan enkel een Belgische zelfstandige activiteit hebben als er effectief een economische activiteit in België plaatsvindt, bv. via een vaste inrichting of reële, aantoonbare beroepsactiviteiten op Belgisch grondgebied. In uw geval lijkt de dienstverlening zich eerder in het buitenland te bevinden. Het feit dat Belgische klanten u contacteren, volstaat niet om dit als een Belgische activiteit te kwalificeren. Een referentieadres in België is onvoldoende.

Concreet is het daarom weinig waarschijnlijk dat u op een correcte manier een Belgische eenmanszaak kan oprichten louter met het oog op bijkomende pensioenopbouw. Het is verstandiger om te laten nagaan of u in uw woonland pensioenrechten opbouwt dan wel of een private pensioenoplossing aangewezen is. Gezien de internationale en fiscale implicaties neemt u best contact op met een fiscalist met ervaring in grensoverschrijdende dossiers om uw situatie correct te laten analyseren.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”