Pensioen gemengde loopbaan

William B
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Pensioen gemengde loopbaan

#1 , 08 apr 2024 11:34

Dag ,
Uit communicatie met de pensioen dienst , begrijp ik het volgende :
Heb meer dan 47 jaren gewerkt, met gemengde loopbaan,werknemer,zelfstandige en 2 jaar ambtenaar.
Mijn toekomstig pensioen zou niet boven het minimum pensioen kunnen geraken ,door meer dan 45 jaar te werken.
Is dit correct ?
Als ik het minimum pensioen zou krijgen voor de periode werknemer - zelfstandige ,
zou ik volgens My pension nog een klein gedeelte krijgen van de periode ambtenaar.
Maar zou onder voorbehoud zijn ,van berekeningen, waar ik nog geen zicht op heb.
Weten sommige mensen hier meer over.
Mvg
William B

eylis
Berichten: 8842

#2 , 08 apr 2024 11:43

U kan het bedrag van uw (toekomstig) pensioen toch bekijken via mypension? Ook voor gemengde loopbanen kan dat.

William B
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 apr 2024 11:50

eylis,
Ja dit kan.
Maar omdat deze bedragen altijd het zelfde bleven,had ik de pensioen dienst gevraagd waarom.
Hun antwooord was : kan niet boven minimum pensioen ,door meer jaren te werken.
Maar het is voor mij niet duidelijk, of meerdere jaren werken, wel zou helpen om boven dit minimum te komen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2024 23:21

Gezien vooral de loopbaan als zelfstandige wordt opgetrokken tot het gewaarborgd minimumpensioen, zal je bedrag niet wijzigen, enkel als het totaalbedrag van je pensioenen puur op loopbaan berekend hoger ligt dan het gewaarborgd minimumpensioen, zal de totaalsom van de pensioenen wijzigen. Hou er ook rekening mee dat je maar 1/45ste bekomt per jaar, dus overlappende jaren worden enkel geteld.
De kan best even je loopbaanoverzicht in detail bekijken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

William B
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2024 15:58

Dank U voor de reactie.

William B
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 apr 2024 15:59

Dank U voor de antwoorden.

William B
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 apr 2024 17:16

Als je recht zou hebben op een minimum pensioen voor een gemengde loopbaan ,werknemer - zelfstandige .
En volgens My Pension ook nog voor 2 jaar een klein ambtenaar pensioen ( effectief ook gewerkt ).
Word dit ambtenaren pensioen dan boven op dit minimum pensioen uit betaald, of word alles beperkt
tot het minimum pensioen ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 apr 2024 22:32

Hier vindt u het antwoord op uw vraag:

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... m-pensioen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

William B
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 apr 2024 16:35

Dank U voor de antwoorden.
Waarschijnlijk zal het aan mij liggen,maar ik zie het antwoord op mijn vraag niet in die teksten.
Soms nog iemand die daar zicht op heeft.

Terug naar “Pensioenen”