pensioen en grensarbeider

Jan van Leeuwen
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

pensioen en grensarbeider

#1 , 03 jun 2023 14:20

Ik werk al sinds 1981 in Nederland en ben sinds 2000 in uw mooie België. woonachtig
Verder werk ik al sinds september 1981 bij dezelfde werkgever in Nederland
(dus grofweg 42 dienstjaren)
Momenteel 59 jaar en begin volgend jaar de respectabele leeftijd van 60

Ben mij momenteel aan het oriënteren op mijn pensioen.
Hoe eerder ik kan stoppen met werken hoe beter het is al lang genoeg geweest.
En al die jaren netjes mijn belastingen betaald.

Dus mijn korte vraag kan ik met vervroegd pensioen in België. (grensarbeider) ?
En hoe te regelen

Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 03 jun 2023 18:29

k Ken er niet veel van maar voor zover ik weet val je terug op NL pensioen en hun regels.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2023 19:48

T.S.

Gezien u op 01.12.2015 de leeftijd van zestig jaar niet hebt bereikt, komt u niet in aanmerking van het grensarbeiderspensioen oude stelsel, maar val je onder het overgangsstelsel. Dit betekent dat je intern recht pas zal berekend worden op de AOW-leeftijd. Als u geen enkel Belgisch tijdvak bewijst, zal u geen rechten openen op een Belgische "basis"pensioen, strikt Belgisch recht zoals dit in de volksmond wordt genoemd. Als je geen Belgisch tijdvak hebt, hoe gering ook, zal je bij de berekening van een eventuele Belgische aanvulling rekening gehouden worden met zowel je AOW-pensioen als je Nederlands bedrijfspensioen zodat de kans op een Belgische aanvulling zeer klein wordt. Geen Belgisch tijdvak, betekent ook dat je ziekenfondsverzekerd blijft ten laste van Nederland aan woonlandpakket België en dat je als zodanig premies verschuldigd bent. Gezien je in België woont wordt je in de huidige VO 883/2004 zoals deze nu nog voorligt, bij ontslag gerechtigd op Belgische werkloosheidsuitkeringen. Deze Belgische werkloosheidsuitkeringen geven dan weer recht op een Belgische pensioenopbouw en gezien je meer dan 15 jaar grensarbeid bewijst, kan je desgevallend stempelen tot de wettelijke buitenlandse AOW-leeftijd. Je zal dan ook hoofdens dit Begisch pensioen ziekenfondsverzekerd worden in ten laste van België en België zal een ziv- en desgevallend een solbijdrage inhouden op je "wereldinkomen" uiteraard mag je dan niet in een ander land bijklussen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”