Alimentatie ook van pensioen?

iphikcamrosa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Alimentatie ook van pensioen?

#1 , 16 mar 2023 14:43

Bij een EOO zal ik mijn ex onderhoudsgeld moeten betalen ? Mijn pensioen is 2000€, pensioen van ex is 1000€ (is uit Bulgarije vanaf 2006)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2023 17:16

Wat soort pensioen heeft u?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

iphikcamrosa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2023 10:50

Ik heb het gewone werknemerspensioen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2023 17:02

U spreekt van een echtscheiding onderlinge toestemming. Dit betekent dat u zelf uitmaakt of u al dan niet onderhoudsgeld betaalt. Denk eraan, u ontvangt een rustpensioen als alleenstaande gezien uw echtgenote ook een pensioen geniet dat hoger ligt dan de het verschil tussen pensioen aan gezinstarief en pensioen aan alleenstaandetarief. Het gaat dan ook om een eigen initiatief. Ik ga ervan uit dat u de Federale Pensioendienst in kennis heeft gesteld van dit rustpensioen aan uw echtgenote. Als de Federale Pensioendienst niet op de hoogte is en u een pensioen aan gezinstarief uitbetaalt zou u wel eens voor zeer onaangename verrrassingen kunnen komen te staan én omzetting naar bedrag alleenstaande én terugvordering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

iphikcamrosa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2023 16:15

Niet EOT maar EOO echtscheiding onherstelbare ontwrichting feitelijk meer dan 1 jaar apart wonen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2023 17:54

Sorry, voor de afkortingsvergissing. Zolang u niet wettig gescheiden bent, wordt u beschouwd als feitelijk gescheiden en zal het pensioen verdeeld worden, dit is wettelijk bepaald. Uw pensioen zal omgezet worden naar gezinspensioen en de helft van dit bedrag zal verrekend worden met haar eigen pensioen. Er is dan ook geen sprake van onderhoudsgeld. Zodra de wettige scheiding een feit is en is overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand, vervalt het recht op een gezinspensioen en behoudt ieder zijn recht op een rustpensioen tarief alleenstaande. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”