Annuleren pensioenaanvraag.

Patrick60
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Annuleren pensioenaanvraag.

#1 , 05 sep 2022 15:11

Beste,

Ik heb tijdje geleden mijn aanvraag ingediend om op vervroegd pensioen te gaan.
Ik heb nu de "Kennisgeving van mijn pensioenbeslissing voor ingangsdatum 01/05/2023" gekregen
Kan ik die pensioenaanvraag nog annuleren? Misschien niet onbelangrijk ik heb onderstaande gevraagde documenten nog niet bezorgd.
● U bezorgt ons de Verklaring over de beroepsactiviteit en de sociale uitkeringen (Model 74)
● U bezorgt ons de Verklaring over de uitkeringen toegekend door de RVA en de eventuele
bedrijfstoeslag (Model 74 bis)
Alvast bedankt voor de moeite.
Mvg.
Patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie
Berichten: 133

#2 , 07 sep 2022 14:45

Dat gaat zeker, en u heeft 2 mogelijkheden:

- U maakt dit schriftelijk over aan de FPD dat u uw pensioen wenst uit te stellen tot een latere datum, dit mag via e-mail. Vermeld uw rijksregisternummer (=dossiernummer). U ontvangt een bevestiging "verzaking aan uw pensioenrechten" met wat meer info zoals dat u o.a een nieuwe aanvraag kan indienen wanneer u wil.
- U doet helemaal niets, de FPD ontvangt uw formulieren niet om over te gaan tot betaling en uw dossier wordt zonder gevolg geklasseerd.


Leuk om weten:

Omdat uw rechten vastgesteld zijn op een bepaalde datum kan u deze altijd opvragen vanaf die datum, als u aan de betaalvoorwaarden voldoet.
Stel dat u uw aanvraag hebt gedaan voor 01 januari 2023, en u vergeet die documenten bijvoorbeeld terug te zenden, en ergens in april 2023 denkt u er opnieuw aan, dan volstaat het om die documenten terug te zenden en kan uw pensioen toch worden uitbetaald vanaf 01.01.2023.
Bij twijfel is het dus steeds interessant om uw pensioen aan te vragen en te laten vaststellen, zodat u steeds die datum kan terugnemen, om de een of andere reden. En dat gebeurt toch wel regelmatig dat mensen graag teruggaan, en bijvoorbeeld alle uitkeringen van de RVA/ziekenfonds terugbetalen.

Als u bijvoorbeeld in uw situatie toch beslist in april 2023 om vanaf 01.05.2023 te gaan, volstaat het om de formulieren Model74 terug te zenden. Een nieuwe aanvraag is dan niet nodig (voor diezelfde datum). Een datum minder dan 1 jaar in de toekomst kan u ook aanduiden natuurlijk.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2022 17:26

Om uw dossier op een doelmatige manier af te sluiten, raad ik u aan om in het mod. 74 aan te geven dat u verder uitkeringen wenst te genieten. Hierdoor wordt uw dossier beslist en wordt uw aanvraag afgewezen wegens non-cumulatie met een uitkering. Ik raad u aan om een pensioensimulatie te maken via my pension en zeker te bedragen te vergelijken tussen uw huidig inkomen en het inkomen uit pensioen en uw pensioen op de wettelijke pensioenleeftijd. Voorheen kon je je pensioen omwille van SWT niet laten ingaan voor 65 jaar. Inmiddels kan men opteren voor een SWT voor de wettelijke pensioenleeftijd waardoor er heel wat mensen een hoger bedrag ter beschikking kregen dan met SWT.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Patrick60
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2022 16:10

Alvast bedankt voor de nuttige informatie.

Terug naar “Pensioenen”