pensioenen

adi100
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

pensioenen

#1 , 01 aug 2022 10:56

Telt de Pensioenshervorming ook voor de huidige pensioenen ?
Ik ben reeds 5 jaar op pensioen , kan ik minder krijgen door de pensioenshervorming of blijft voor mij alles hetzelfde ?

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2022 14:01

Ik volg, heb nu 1150€ na volledige loopbaan, wanneer wordt dat 1500€?

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 01 aug 2022 14:21

Telt de pensioenbonus ook voor mensen die in 2023 op pensioen gaan ( de jaren die ze langer zijn blijven werken dan ze op vevroegd pensioen mochten ) ?

Waarschijnlijk weet de regering zelf nog niet wat ze met hun brol-beslissingen allemaal gaan doen

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 aug 2022 14:39

Ik volg, heb nu 1150€ na volledige loopbaan, wanneer wordt dat 1500€?
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenher ... umpensioen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2022 21:13

De pensioenhervorming geldt voor pensioenen die ten vroegste in 2024 ingaan. Er is een overgang voorzien. De reeds besliste pensioenen zullen niet verlaagd worden. Zij werden beslist op basis van reeds vigerende rechtsregels. Om te voldoen aan de voorwaarden voor een gewaarborgd minimum pensioen voor voltijdse werknemers moet u als werknemer een loopbaan hebben die overeenstemt met minstens 2/3 van een volledige loopbaan;
en
moet elk van die loopbaanjaren minstens 208 dagen tellen.
Gezien uw pensioenbedrag lager ligt dan het voorgestelde minimumbedrag, ga ik ervan uit dat u niet voldoet aan het bovenstaand criterium. Toch raad ik u aan om een mailtje te versturen aan de federale pensioendienst met het verzoek na te gaan of uw pensioen is aangepast aan de meest wettelijke en reglementaire bepalingen.
Is dat het geval dan zal uw pensioen enkel de indexeringen en/of tussentijdse verhogingen volgen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”