Berekening IGO - 'Enige Woonhuis'

Senecasdog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Berekening IGO - 'Enige Woonhuis'

#1 , 24 nov 2021 00:09

Hallo,

Op de site van de pensioendienst las ik dat bij de berekening van de inkomensgarantie voor ouderen rekening wordt gehouden met de verkoopwaarde van de verkoop van onroerende goederen in de laatste 10 jaar. Als het gaat om 'het enige woonhuis' worden er verminderingen toegepast. Wat wordt precies verstaan onder 'het enige woonhuis'? Ik heb nooit een huis of andere onroerende goederen kunnen kopen. Doch een paar jaar geleden erfde ik een deel van het huis van mijn moeder. Dat huis werd verkocht. Zal de verkoop van dit huis vallen onder 'het enige woonhuis'?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 25 nov 2021 08:58

Het enige woonhuis betreft het enige bebouwd onroerend goed dat u, of uw eventuele huwelijkspartner of wettelijk samenwonende partner waarmee u dezelfde hoofdverblijfplaats deelt, bezit. Het is niet vereist dat dit huis effectief door u of uw partner wordt bewoond.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2021 12:50

Een kleine aanvullende verduidelijking in zoverre überhaupt nodig,
Door het overlijden van de moeder bekomt de IGO genieter 1/1 VE in de ouderlijke woning. De verkoop zal beschouwd worden als afstand van enig woonhuis waarop de vrijstelling zal worden toegepast. De kapitalen op de bankrekening zullen in aanmerking genomen worden met toepassing van de gewone vrijstelling en de procentuele berekening. Kapitalen afkomstig van een afstand worden beschouwd als wederbelegging.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”