Pensioen: afkopen studiejaren

MULDERKE
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Pensioen: afkopen studiejaren

#1 , 20 sep 2021 13:25

Ik heb een loopbaan van 41 jaar in het onderwijs achter de rug en mag ondertussen denken aan mijn pensioen.
Qua studies ben ik een zalm, tegen de stroom in. Ik ben in het onderwijs gestart met een A2 diploma en een D-cursus. In 2012 heb ik echter nog een volwaardige profesionele bachelor in de orthopedagogie behaald. Ik was toen in dienst en heb met veel inspanning dit kunnen combineren met die studies. Kan ik die 'studiejaren' ook afkpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 24 sep 2021 21:12

Normaal ging het enkel over studiejaren in dagonderwijs vooraleer je begon te werken. Uw bijkomende opleiding was in combinatie met werken waardoor je daardoor ancienniteit opbouwde

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2021 15:47

Ambtenaren

De afkoop levert geen enkel voordeel (of een beperkt voordeel) op als:

uw pensioen het relatief maximum bereikt;
uw pensioen het absoluut maximum bereikt;
de loopbaanduur – zonder de geregulariseerde perioden – die in aanmerking komt voor de pensioenberekening ten minste bestaat uit:
45 jaar als het pensioen wordt berekend aan 1/60 per jaar

41 jaar en 3 maanden als het pensioen wordt berekend aan 1/55 per jaar

37 jaar en 6 maanden als het pensioen wordt berekend aan 1/50 per jaar

22 jaar en 6 maanden als het pensioen wordt berekend aan 1/30 per jaar

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”