Pensioenbelofte

Frank12345
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pensioenbelofte

#1 , 12 sep 2021 20:25

Geachte experten,

Op 31.12.2000 Krijg ik een pensioenbelofte van mijn toenmalige werkgever voor een bedrag van €53.400. Men was bezig om 3 verschillende gerelateerde bedrijven samen te brengen onder 1 gemeenschappelijk statuut naar de toekomst toe. Ikzelf en een 10-tal anderen hadden echter zoveel anciënniteit dat men uiteindelijk met deze pensioenbelofte op de proppen kwam om tot een gezamenlijk voorstel te kunnen komen

In de overeenkomst staat letterlijk "het pensioenkapitaal wordt toegekend in de hiernavolgende artikels en als erkenning voor de jaren dienst bij XXX".

1 van de artikels bepaalt dat ik nog 6 jaar moet blijven werken voor hen, tot 2006, en dat ik bij vroegtijdig verlaten van het bedrijf een deel van die €k53 moet inleveren. Ik ben in 2002 vertrokken omdat de situatie daar echt chaotisch was en we elke 3 maanden een andere werkgever op onze loonfiche vermeld zagen. Soit. Blijkbaar blijft er nu amper €11.500 over voor mij wegens dat artikel...

Wat kan ik hiertegen beginnen? €42.000 is een pak geld dat ik moet inleveren. De €53.400 was bedoeld om het verleden te regulariseren, maar anderzijds bouwen ze een clausule in naar de toekomst toe...

Kan iemand me adviseren wat ik hiertegen kan doen. Eventueel mits betaling uiteraard.

Bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 15 sep 2021 05:08

Rare constructie. Meestal wordt extra pensioen gebetonneerd in een groepsverzekering,

Hioe is r bij u contractueel geregeld ? Dat telt.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2021 09:15

Volgens mijn leek opinie ( op dat specifiek gebied ) zou ik concluderen dat de schikking wel degelijk za kloppen.
U zegt zelf dat de voorwaarde was om 6 jaar te blijven werken in het bedrijf. Het uiteindelijke bedrag van € 11500.00 komt overeen met uw niet nagekomen voorwaarden : u verlaat de firma in 2002. Dit is + 4 jaar in mindering.
Tegen hun belofte stonden vaste voorwaarden ( waarschijnlijk om de werkzekerheid te waarborgen bij de overname of overname clausules ).

Denk dat hier weinig tegen te doen valt. Misschien eens voorleggen aan de vakbond.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”