Bedrag overlevingspensioen wettige echtgenote

etyvo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bedrag overlevingspensioen wettige echtgenote

#1 , 23 mei 2020 15:54

Beste,
Ik ben 71 en mijn echtgenote 62 jaar. Gezien ons leeftijdsverschil meende ik jullie deze vraag te mogen stellen. Ik ben ambtenaar en heb een rustpensioen van bruto 3.361,56€. Mijn echtgenote heeft een bruto rustpensioen van 1.234,28€. Hoeveel zal het overlevingspensioen van mijn echtgenote bedragen?

Met vriendelijke groeten,
Etyvo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2020 17:13

Indien u komt te overlijden zal uw echtgenote gerechtigd worden op een overlevingspensioen op basis van uw overheidspensioen en zij zal dit overlevingspensioen kunnen cumuleren met haar eigen rustpensioen ten belope van 55% van de maximumwedde verbonden aan uw laatste graad bij de overheid. Indien uw echtgenote zou komen te overlijden, valt u terug op uw eigen ambtenarenpensioen. Geen recht op een overlevingspensioen ingevolge de loopbaan van uw echtgenote. Cumulatiegrenzen worden overschreden. Leeftijdsverschil speelt geen rol. Uw echtgenote voldoet immers aan de leeftijdsvoorwaarde van een overlevingspensioen. Ik wens jullie nog een lang en gelukkig leven samen, vrij van corona of andere beslommeringen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

etyvo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2020 20:52

Bedankt voor de snelle reply en de wensen.
Begrijp ik het goed dat het overlevingspensioen dan de som zou zijn van haar rustpensioen en 55% van de maximumwedde van mijn laatste graad? Vermits de maximumwedde in principe hoger ligt dan mijn rustpensioen zou haar overlevingspensioen dan bruto meer bedragen dan 3.083,14€, zijnde {1.234,28+(3.361,56 x 55)/100 }. Klopt dit?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2020 22:12

Neen, de som van haar rustpensioen eigen loopbaan en overlevingspensioen op basis van uw loopbaan bij de overheid samen, zal maximum 55% van de maximumwedde verbonden aan uw laatste graad bedragen. Vb.
de maximumwedde zou 4.500 euro bedragen, de som van overlevingspensioen en rustpensioen zou dan zijn:
4.500 x 55% = 2.475 euro. Het overlevingspensioen zal dan bedragen: 2.475 - 1234,28 euro = 1234,38 euro.
Opgelet, het gaat hier om brutobedragen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

johangel
Berichten: 90

#5 , 25 mei 2020 22:44

Oei, dat valt tegen

johangel
Berichten: 90

#6 , 26 mei 2020 08:27

of is dat samengeteld?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2020 10:29

In mijn voorbeeld wordt de langstlevende echtgenote gerechtigd op 2.475 euro bruto per maand. Ik denk toch wel dat mijn voorbeeld zeer helder is. Als mevrouw overlijdt, blijft het brutobedrag aan mijnheer ongewijzigd. Ik vermoed dat de maximumwedde verbonden aan de laatste graad van T.S. wel hoger zal liggen dan aangehaald in mijn voorbeeld.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

etyvo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2020 14:04

Bedankt,
Laatste vraagje, wordt haar rustpensioen en haar overlevingspensioen apart of samen uitgekeerd?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 mei 2020 16:14

Worden beiden door de Federale Pensioendienst uitbetaald, doch apart, indien u zelf uw pensioen ook ontvangt van de Federale Pensioendienst. Indien uw overheidspensioen bv. door Ethias wordt uitbetaald, zal het overlevingspensioen ook door Ethias uitbetaald worden. De inhoudingen gebeuren wel berekend op het geheel aan pensioenen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mei 2020 15:26

Ik dien mijn antwoord bij te stellen. Het rustpensioen en overlevingspensioen wordt in één betaling uitbetaald, gaat immers om een unieke betaling, ingevoerd per 01.01.2019. Enkel indien het om twee verschillende betalingsinstellingen gaat, gebeurt het in twee verschillende betalingen. Dit is bij mij het geval, het privaatrechtelijk pensioen door de Federale Pensioendienst en mijn publiekrechtelijk pensioen door Ethias en op verschillende datums en over verschillende tijdvakken. Sorry voor deze vergissing.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”