Belasting op aanvullend pensioen

CHARLE
Topic Starter

Belasting op aanvullend pensioen

#1 , 24 mei 2020 14:12

Hallo iedereen,

Mijn vraag is de volgende.

Mijn zus komt in aanmerking voor het fiscaal gunsttarief van 10 % op het reeds uitbetaalde kapitaal van haar aanvullend pensioen, wat blijkt uit het door haar aangevraagde en ontvangen attest van loopbaanoverzicht van de FPD.

Nu stellen we vast dat op haar desbetreffende pensioenfiche 281.11 - inkomsten 2019 het belastbare kapitaal vermeld is onder de code 1245 (= belastbaar tegen 20 %) terwijl dit onder de code 1215 (= belastbaar tegen 10 %) zou moeten vermeld worden.
Bijgevolg zou ook de te veel ingehouden bedrijfsvoorheffing (code 1225) moeten gerecupereerd worden.

Kan/mag zij haar ontvangen voorstel van vereenvoudigde aangifte in die zin (zelf) wijzigen, dus het kapitaal vermelden onder code 1215 i.p.v. onder code 1245?
En wat met de ingehouden bedrijfsvoorheffing onder code 1225, ook 10 % berekenen en vermelden i.p.v. de ingehouden 20 % of ongewijzigd laten?
Dat is mij niet duidelijk.

N.B. Zij zal vanzelfsprekend het attest van loopbaanoverzicht als rechtvaardigend document moeten bezorgen aan de belastingdienst.

Graag jullie reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2020 14:42

Een vereenvoudigde aangifte kunt u steeds wijzigen indien nodig ( is slechts een voorstel ).

Wat betreft de betaalde voorheffing fiche 281.11 : het vermelde bedrag komt steeds in rubriek 1225, kunt u niet wijzigen. Is het teveel afgehouden of te weinig dan wordt het verrekend met de rest.

Voor wat het percentage belasting betreft verwijs ik u naar onderstaande linken; u kunt haar situatie ( ouderdom en zo ) inschatten.

https://www.fsma.be/nl/faq/hoe-worden-a ... nen-belast

https://www.tijd.be/netto/belastingen/a ... 26829.html

hierdoor zou u een beter zicht krijgen op wat effectief is.

CHARLE
Topic Starter

#3 , 24 mei 2020 18:39

Marcus Aurelius,

Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt door te stellen dat mijn zus een attest loopbaanoverzicht heeft bekomen van de FDP.

Zij heeft wel een schrijven ontvangen van de FPD waarmee haar meegedeeld wordt dat haar globale loopbaan 45 jaren telt die in aanmerking komen voor het fiscaal gunstig tarief van 10 %.
Dit ter info.

Charle

Reclame

CHARLE
Topic Starter

#4 , 25 mei 2020 15:24

Marcus Aurelius,

Neen, de ingangsdatum van het pensioen was 01/04/2018 en het kapitaal werd (pas) in 2019 uitbetaald.

Terug naar “Pensioenen”