Ik ben bijna 40 en mijn man wordt binnenkort nav een AO op ziektepensioen gezet (54% ipv 75). We zijn 12 jaar getrouwd.
Aangezien ik na het ongeval van mijn echtgenoot tijdskrediet heb genomen (medische bijstand+algemeen stelsel) en we een vrij moeilijke psychologische periode achter de rug hebben, hebben we samen beslist dat ik in de toekomst zou thuisblijven (zonder inkomen en dus ten laste van mijn partner)
We hebben samen een kindje en ook kwestie van verzorging en opvang hiervoor zou dit beter uitkomen.
Altijd hebben we beiden een goed inkomen gehad en goed gespaard (en schuldenvrij) maar dit inkomen is bijna gehalveerd door mijn schorsing van arbeidovereenkomst en zal nu nog teruggeschroefd worden door het ziektepensioen en het wegvallen van de uitkering van het tijdskrediet (hoewl dit fiscaal overeenkomt met "ten laste" in simulaties)
In hoeverre en hoeveel recht heb ik op een overlevingspensioen, indien mijn man sterft? Zijn er leeftijdsgrenzen (voor de vrouw?) Welke invloed heeft het minderjarig kind op het bedrag/percentage van dit pensioen en zijn er boven- en ondergrenzen?
Ik moet vrij dringend beslissen om dus ofwel mijn ontslag te geven of weer te gaan werken, de keuze staat vast. Maar ik twijfel nog, omdat het allemaal voor mij onduidelijk is: met enkel het ziektepensioen kunnen we leven, maar indien mijn man zou overlijden en het overlevingspensioen is niet toereikend, moet ik in een slechte economische periode een andere job zoeken met gegarandeerd minder/lager loon dan wat ik nu had.
Maw:
- is dit overlevingspensioen gegarandeerd (welke regeltjes gelden?)
- hoeveel bedraagt dit?
- kan men mij dit ontzeggen - om welke reden dan ook- en me verplichten weer werk te zoeken of me als werkzoekende in te laten schrijven?
Alvast bedankt voor jullie raad, advies, weetjes en tips... van een vrouw die wil kiezen voor de zorg voor haar gezin voor minder geld, maar toch enige zekerheid wil...