graag een beetje raad...overlevingspensioen

voor de vrouwen: zouden jullie je baan opzeggen voor een veel kleiner maar toch haalbaar gezinsinkomen

nee, mijn carrière is me te belangrijk, ik wil onafhankelijk zijn
17%
1
nee, dit lukt financieel niet
Geen stemmen
0
misschien, maar dan op basis van part-time
17%
1
ja, mijn gezin kan het met minder geld stellen, maar met meer zorg en aandacht
33%
2
Ja, van zodra we hiertoe voldoende middelen hebben
33%
2

Totaal aantal stemmen: 6
Lily123
Topic Starter

graag een beetje raad...overlevingspensioen

#1 , 19 aug 2009 06:11

Ik ben bijna 40 en mijn man wordt binnenkort nav een AO op ziektepensioen gezet (54% ipv 75). We zijn 12 jaar getrouwd.
Aangezien ik na het ongeval van mijn echtgenoot tijdskrediet heb genomen (medische bijstand+algemeen stelsel) en we een vrij moeilijke psychologische periode achter de rug hebben, hebben we samen beslist dat ik in de toekomst zou thuisblijven (zonder inkomen en dus ten laste van mijn partner)
We hebben samen een kindje en ook kwestie van verzorging en opvang hiervoor zou dit beter uitkomen.
Altijd hebben we beiden een goed inkomen gehad en goed gespaard (en schuldenvrij) maar dit inkomen is bijna gehalveerd door mijn schorsing van arbeidovereenkomst en zal nu nog teruggeschroefd worden door het ziektepensioen en het wegvallen van de uitkering van het tijdskrediet (hoewl dit fiscaal overeenkomt met "ten laste" in simulaties)
In hoeverre en hoeveel recht heb ik op een overlevingspensioen, indien mijn man sterft? Zijn er leeftijdsgrenzen (voor de vrouw?) Welke invloed heeft het minderjarig kind op het bedrag/percentage van dit pensioen en zijn er boven- en ondergrenzen?
Ik moet vrij dringend beslissen om dus ofwel mijn ontslag te geven of weer te gaan werken, de keuze staat vast. Maar ik twijfel nog, omdat het allemaal voor mij onduidelijk is: met enkel het ziektepensioen kunnen we leven, maar indien mijn man zou overlijden en het overlevingspensioen is niet toereikend, moet ik in een slechte economische periode een andere job zoeken met gegarandeerd minder/lager loon dan wat ik nu had.
Maw:
- is dit overlevingspensioen gegarandeerd (welke regeltjes gelden?)
- hoeveel bedraagt dit?
- kan men mij dit ontzeggen - om welke reden dan ook- en me verplichten weer werk te zoeken of me als werkzoekende in te laten schrijven?

Alvast bedankt voor jullie raad, advies, weetjes en tips... van een vrouw die wil kiezen voor de zorg voor haar gezin voor minder geld, maar toch enige zekerheid wil...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KathyW

#2 , 19 aug 2009 06:24

als je kan thuisblijven zonder geldzorgen; zeker doen!
wat dat overlevingspensioen betreft, dacht ik 60% maar da´s dan meer dan wat je man nu heeft /tenzij 60% van 54% en da´s dan wel echt weinig

misschien eens bij de pensioendienst info vragen?

j.demoor

#3 , 20 aug 2009 12:18

“Art.16.§ 1...Het (overlevingspensioen) gaat evenwel ten vroegste in op de eerste dag van de maand die volgt op deze tijdens welke de langstlevende echtgenoot 45 jaar wordt, tenzij...dat hij een kind ten laste heeft...”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

“Art.4.§ 1. Indien de echtgenoot vóór de ingangsdatum van zijn rustpensioen is overleden, is het overlevingspensioen gelijk aan 80 t.h. van het bedrag van het rustpensioen berekend overeenkomstig artikel 3, § 1, eerste lid, a), van deze wet dat aan de echtgenoot overeenkomstig deze wet zou zijn toegekend...”(20 JULI 1990. - Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn).

Voor aanvullende informatie kan u ook steeds persoonlijk terecht bij : www.rvp.fgov.be > Kantoren en zitdagen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Pensioenen”