Heb ik recht op een overlevingspensioen?

JanDelvaux
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Heb ik recht op een overlevingspensioen?

#1 , 20 okt 2018 21:17

Mijn ex-echtgenote, een ambtenaar van het OCMW te Gent, overleed enige jaren terug. Ik ben niet hertrouwd en geniet een vervangingsinkomen als invalide. Op het ogenblik van haar overlijden kon ik geen recht op een overlevingspensioen doen gelden aangezien ik een vervangingsinkomen genoot, en het interessanter was om zelf niet vervroegd met pensioen te gaan.
Mijn eigen pensionering nadert. Kan ik alsnog een recht op overlevingspensioen doen gelden naast mijn eigen pensioen? Er liggen meer dan twaalf maanden tussen haar overlijden en mijn eventuele aanvraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 21 okt 2018 06:09

Beste,

was er op het ogenblik van overlijden een langstlevende echtgenoot?
Indien ja, heeft u binnen het jaar na overlijden een aanvraag om overlevingspensioen ingeleid?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

JanDelvaux
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2018 10:03

Bedankt voor je reactie. Op het ogenblik van haar overlijden was er geen echtgenoot. We waren toen reeds gescheiden en mijn ex-echtgenoten is niet hertrouwd.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 22 okt 2018 10:30

Beste,

U kan rechten openen op een overlevingspensioen als echtgescheiden niet hertrouwde ex-huwelijkspartner hoofdens de prestaties van een gewezen statutair ambtenaar vanaf de eerste van de maand volgend op de aanvraag en op voorwaarde dat u voldoet aan de betaalvoorwaarden. U kan dit overlevingspensioen cumuleren met uw eigen rustpensioen tot het maximum cumulatiebedrag. Dus bij uw aanvraag om rustpensioen vermelden dat u wenst dat ook uw rechten overlevingspensioen ten laste van de overheid worden onderzocht. Hetgeen ik niet goed begrijp is waarom u het overlevingspensioen van de overheid niet gedurende 12 al dan niet opeenvolgende maanden heeft gecumuleerd met uw vervangingsinkomen als het overlijden heeft plaats gevonden na 01.01.2007. U kan nog altijd de cumulatie vragen tot de ingangsdatum van uw rustpensioen, doch maximum gedurende 12 maanden en ten vroegste vanaf de eerste van de maand volgend op de aanvraag.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”