Cumul met ambtenarenpensioen

Whisky25
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Cumul met ambtenarenpensioen

#1 , 15 okt 2018 14:27

Dag,

Ik heb een ambtenarenpensioen.
Ik begrijp iets niet goed.
Als ik nu een job neem, dan lijkt er mij een limiet te zien op wat ik jaarlijks bruto mag verdienen.
Wat als ik meer verdien?

Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 okt 2018 17:03

Er is geen limiet als je 65 jaar of ouder bent.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 16 okt 2018 07:56

Beste

Ben je minstens 65 jaar, dan is er inderdaad geen limiet.
Ben je jonger dan 65 jaar, dan is er ook geen limiet wanneer je omgerekend 45 jaar beroepsloopbaan bewijs van minstens 104 voltijdsequivalente dagen per kalenderjaar.

Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan mag je als gepensioneerde nog een toegelaten beroepsactiviteit uitoefenen, maar moet je je houden aan maximumgrenzen. Deze grenzen zijn verschillend naargelang je al dan niet nog minstens één kind ten laste hebt, naargelang je een activiteit als zelfstandige of als werknemer/ambtenaar uitoefent, ...

Zolang je niet meer verdient dan het wettelijke grensbedrag, heeft dit geen invloed op je pensioenbedrag.
Verdien je meer (en dit wordt per kalenderjaar bekeken), dan moet je van je pensioen dat je datzelfde kalenderjaar ontving, hetzelfde percentage terugbetalen als datgene waarmee je grens van de toegelaten arbeid overschreed.
Voorbeeld: Heb je 12 % teveel verdiend, dan moet je 12 % van je volledige pensioenbedrag van datzelfde kalenderjaar terugbetalen.

Hou rekenig met volgende zaken:
1) Indien je teveel verdiende, moet je meestal een groter bedrag terugbetalen dan je teveel verdiende. Het gaat namelijk over dezelfde percentages en niet over hetzelfde bedrag.
2) Indien je toegelaten arbeid uitoefent, dan treden er een aantal fiscale mechanismes in werking, waardoor je veel belastingen betaalt. Ben je jonger dan 65 jaar, dan zal al snel ongeveer de helft van wat je verdiende uit toegelaten arbeid naar de belastingen vloeien.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”