Loopbaan militair en werknemer

Lomre
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Loopbaan militair en werknemer

#1 , 15 feb 2017 10:57

Geboren in september 1960 nam ik dienst in het belgisch leger als tijdelijk vrijwilliger van maart 1978 tot maart 1981 (uit dienst einde kontrakt) daarna 1 maand werkzoekende,dan 1 maand bij een 1e werkgever en nu reeds 36 jaar bij huidige werkgever.
My pension vermeld mijn 3 jaren als militair niet,rekenen mijn loopbaan vanaf 1981, vroegste pensioendatum mei 2023 ( 63 jaar en 43 jaar gewerkt) mijn vraag om rechtzetting reeds een jaar geleden gesteld heeft men toen doorgestuurd naar de bevoegde dienst (leger) tot nu toe geen aanpassing te zien op my pension.
Tellen 3 dienstjaren als beroepsmilitair mee voor loopbaan met uitzicht op vervroegd pensioen lange loopbaan (61 jaar- 43jaar gewerkt ) in 2021 ?
Als bediende met ( in 2021) 40 jaar dienst moet ik bij uit dienst meer dan 3 jaar opzeg doen , is dat ook zo bij pensionering al dan niet vervroegd ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mario1963
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2017 16:30

Ik ben als beroepsmilitair actief geweest gedurende een volle 2 jaar, het begin van mijn beroepsloopbaan : 1980-1982.
Echter ook geen vermelding.
Heb vandaag voor de eerste keer naar mypension geweest en zo het opgemerkt.
Een echte schande vermits ik geen milicien maar beroeps was.
Zal wel onze "kracht van de verandering" zijn.
De schaamte voorbij!

Mathieu Rutten

#3 , 02 jul 2017 16:37

Beste,

Gewoon een stamboekuittreksel opvragen en aan my pension bezorgen en uw dossier zal worden geregulariseerd. Deze jaren zullen immers in uw privaatrechtelijke loopbaan opgenomen worden. Niets aan de hand. Er is dan ook niets om zich over te schamen. Trouwens in plaats van zo van uw appel te maken, kan u beter eens goed lezen wat er op my pension staat: "gelieve onvolledigheden te melden".

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

P.S. Ik hoop dat het juridisch forum geen klaagmuur gaat worden voor onnozelheden, maar dat jan modaal beroep doet om het juridisch forum om oplossingen te zoeken.

Reclame

Mario1963
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2017 17:23

Marcus Aurelius, Lomre wacht al een jaar op die aanpassing. Goed begrijpend lezen aub.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 jul 2017 17:35

Zo van uwe tak maken en dan nog na het inpikken van iemand anders zijn topic. Ge moest beschaamd zijn

Mathieu Rutten

#6 , 02 jul 2017 20:27

Beste,

Lomre kan met pensioen per 01.05.2021 indien hij tot dan minstens 104 voltijdse dagen per jaar werkt of gelijkgesteld als werknemer of 2 kwartalen als zelfstandige met bijdragen als in hoofdberoep of gelijkgesteld.

Ik heb wel degelijk de tussenkomsten grondig gelezen en denk dat ik voldoende expert ben om dingen in hun juiste context te lezen.

Mijn reactie was niet zozeer op Lomre maar wel op u. U stelt duidelijk vandaag op my pension gekeken te hebben. U moet begrijpen dat jaren openbare sector niet in de individuele rekening privaatrechtelijke sector staan ingeschreven. Zij moeten ingeschreven worden in Capello en Capello bestaat nog zo lang niet. Gezien dit geen rechtgevende jaren overheid zijn, wegens te weinig, dienen zij overgeheveld te worden naar de privaatrechtelijke sector. Hiertoe moet een aanzet gegeven worden. Vandaar dat ik suggereer om een stamboekuittreksel op te vagen en dan aan de hand van dit stamboekuittreksel een rechtzetting te vragen van my pension. Hier kunnen ettelijke maanden overheen gaan gezien een aantal voorgeschreven procedures moeten doorlopen worden en de enorme achterstand in dossiers.
Ik wil gewoon vermijden dat het juridisch forum uitmondt in oeverloze discussies en in foute raadgevingen ontaardt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

peter1960
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2018 12:14

Even in kort schetsen:Eveneens geboren 1960
Ik ben sinds 14 september 1977 aan het werk tot op heden in de privesektor.
Ik ben tijdelijk vrijwilliger bij de krijgsmacht geweest van 13feb 1978 tot 13 feb 1983. In 2012 reeds mijn stamboekuittreksel ontvangen en naar my pension gestuurd en bevestiging ontvangen.
Deze 5 jaren zijn nog altijd niet ingevuld op mijn loopbaantijdlijn. De reden is (in een ontvangen mailtje, 02/09/2017) Dat er een voorstel tot wetswijziging is ingediend dat o.a. de 5 jarige pensioenvoorwaarde voor het recht op een ambtenarenpensioen zou afschaffen.Daarom heeft de ambtenarensector besloten alle beinvloedde dossiers te bevriezen tot er duidelijkheid is aangaande deze nieuwe wet.

Kunnen jullie te weten komen of dit voorstel tot wetswijziging al afgewerkt is? Of wanneer dit gaat gebeuren?

Volgens my pension kan ik op vervroegd pensioen 1 mei 2014 en op wettelijk pensioen 1januari 2027. Klopt dat? Is er hier rekening gehouden met mijn 5 jaren bij de Krijgsmacht? Wettelijk pensioen klopt maar het vervroegd pensioen?

Als ik snel tel van 1978 tot 2024 is dit een loopbaan van 46 jaar? Een volledige loopbaan is 45 jaar?

Wanneer kan ik volgens jullie op vervroegd pensioen gaan? Op 61 jaar met 43 jaar loopbaan?
Alvast dank en groetjes

Mathieu Rutten

#8 , 16 mar 2018 19:15

Beste,
wanneer bent u precies geboren?
Ik denk dat u een schrijffout heeft gemaakt in de voorstelling van de vroegste pensioendatum. De wetgeving op de afschaffing van de minimumloopbaan overheid is nog niet verschenen. Ik heb ook nog geen idee wanneer deze zal verschijnen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

peter1960
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mar 2018 21:10

Jep inderdaad Thieu ,moet 1 mei 2024 zijn,sorry. Geboren 31/12/1960.

Mathieu Rutten

#10 , 16 mar 2018 23:12

Beste,

Je vroegste pensioendatum is 01.05.2021, indien je tot 2021 minstens 104 dagen voltijds per jaar werkt en in 2021 voltijds werkt. Werk je in 2021 deeltijds, dan zal de datum van 01.05.2021 opschuiven tot je 104 voltijdse dagen bereikt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

peter1960
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mar 2018 07:15

Dank

Terug naar “Pensioenen”