Cumulatie rustpensioen en overlevingspensioen

Katiadk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Cumulatie rustpensioen en overlevingspensioen

#1 , 17 jul 2017 14:45

Hallo,

Mijn moeder heeft momenteel een overlevingspensioen sinds het overlijden van mijn vader.
Mijn vader had een gemengde carrière ( werknemer, zelfstandige en ambtenaar) en is overleden voor hij de pensioengerechtigde leeftijd bereikt heeft.

Voor mijn moeder zijn ze ondertussen bezig met de berekening van haar rustpensioen. Ook zij heeft een gemengde loopbaan (werknemer/zelfstandige) en geen volledige loopbaan.
Uit de berekeningen die ze momenteel binnenkrijgt van de verschillende diensten waarbij het rust- en het overlevingspensioen gecumuleerd berekend worden, blijkt echter dat ze in totaal (dus rust- en overlevingspensioen samen) minder zou hebben dan ze enkel met het overlevingspensioen krijgt. Dit lijkt mij onlogisch vermits het zou moeten gaan om een cumul(?)

Ik ga proberen dit samen met haar na te rekenen, maar zou graag al een idee willen hebben of mijn gevoel hierin klopt en of dit effectief kan voorkomen?

Alvast bedankt,
Katia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 17 jul 2017 15:20

Beste,
Ik denk dat u ergens een redeneringsfout en/of berekeningsfout maakt.

De rustpensioenen aan uw moeder zijn sowieso betaalbaar. Dit totaalbedrag aan rustpensioen kan zij cumuleren met haar overlevingspensioen stelsel werknemer en zelfstandige ten belope van maximum 110% van het toekenbare overlevingspensioen voor een volledige loopbaan en ten belope van maximum 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad bij de overheid voor wat het overheidspensioen betreft. In de toepassingsregel eenheid van loopbaan gaat overheid voor op werknemer en werknemer voor op zelfstandige. Het kan dus zijn dat het overlevingspensioen in het stelsel der zelfstandige wordt weggekort. Indien het eigen rustpensioen voldoende hoog is, zou het uiteindelijk totaalbedrag moeten overeenkomen met 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad, bruto uiteraard.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Katiadk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2017 16:01

Beste Thieu,

Bedankt voor uw antwoord, daar kan ik zeker al iets mee wanneer we beginnen rekenen.
Het rustpensioenen van mijn moeder zullen samen zeker lager zijn dan de overlevingspensioenen die ze momenteel ontvangt, dus ik verwacht niet dat ze door het rustpensioen alleen aan de plafonds zal komen en dat ze dus zeker nog kan cumuleren met (een deel) van de overlevingspensioenen.
Als ik u goed begrijp dan is mijn redeneerfout dat deze cumulatie niet per definitie hoger uitkomt dan het overlevingspensioen alleen? (uiteraard rekening houdend met het plafond)

Groetjes,
Katia

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 17 jul 2017 16:07

Beste,

Het totaalbedrag overlevingspensioen en rustpensioen ligt sowieso hoger dan het overlevingspensioen. De bedragen die u aan overlevingspensioen werden meegedeeld, zal u nog moeten verhogen met de rustpensioenen aan uw moeder. Bij de berekening van het overlevingspensioen werd immers rekening gehouden met het eigen rustpensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Katiadk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2017 16:31

Heel fijn dat u zo snel antwoord.

Bij de originele berekening van het overlevingspensioen had mijn moeder nog geen rustpensioen, hoe kan er dan toen al rekening mee gehouden zijn?
Bij de berekeningen die ze nu krijgt lijken de 2 (rustpensioenen en overlevingspensioenen) ineens samen verrekend te worden, wat ik nogal verwarrend vind.

Groetjes,
Katia

Mathieu Rutten

#6 , 17 jul 2017 16:37

Je moet uiteraard het moment nemen dat uw moeder gerechtigd wordt op haar eigen rustpensioen. Ik meen te begrijpen dat je moeder reeds langer een overlevingspensioen geniet en dat je moeder voor 65 jaar niet voldeed. Mocht dit het geval zijn, dan moet je het recht nemen op de eerste van de maand volgend op haar 65ste verjaardag. Opgelet, het gaat hier om bruto bedragen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Katiadk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2017 18:07

Mijn moeder heeft inderdaad al zo'n 5 jaar een overlevingspensioen en is vorige maand 65 geworden.
Maar de waarde van dit overlevingspensioen zal los van de plafonds toch niet verandert zijn op die 5 jaar of zie ik dat verkeerd?

Groetjes,
Katia

Mathieu Rutten

#8 , 17 jul 2017 18:54

Beste,

Dit dreigt een oeverloze discussie te worden. Ik stel voor dat u de beslissing overlevingspensioen overheid afwacht. Deze zal uitsluitsel geven gezien hierin alle voordelen zullen verwerkt zijn en het cumulatieplafond zal vermeld zijn.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Katiadk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jul 2017 19:25

Ik zie hierin geen discussie, ik probeer gewoon te begrijpen hoe het werkt, maar goed bedankt voor de antwoorden.

Terug naar “Pensioenen”