pensioenrecht igv militaire dienstplicht

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

pensioenrecht igv militaire dienstplicht

#1 , 27 mei 2017 20:57

Ik heb destijds een jaar verplichte legerdienst gedaan.
De drie jaar (36 maanden over vier kalenderjaren) die de legerdienst voorafgingen werkte ik met bediendencontract in België
(onderzoeker aan univ) en heb ik pensioenrechten opgebouwd.

In de loop van het vierde kalenderjaar ben ik geëmigreerd.
Het daaropvolgend jaar ben ik voor mijn verplichte legerdienst terug naar België moeten komen.
Na de legerdienst terug naar buitenland en daar gebleven.

Kan ik pensioenrechten krijgen voor mijn jaar legerdienst?
Samen met de vier gewerkte jaren als werknemer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 27 mei 2017 23:06

Beste,

Zoals Lowie reeds stelde, het is hier ontzettend warm en uw vraag is ook niet alledaags.
Uit uw verhaal meen ik te moeten opmaken dat uw legerdienst niet onmiddellijk volgt op een tewerkstelling in België. Indien u een aanvraag om pensioen uit België reeds heeft ingeleid, u aan de loopbaanvoorwaarde voldeed voor een Belgisch pensioen voor 01.07.2017, valt u nog onder de oude regeling. Dit wil zeggen dat uw legerdienst enkel wordt gevalideerd indien uw tewerkstelling in Denemarken zich situeert binnen de 3 jaar na de legerdienst en u in deze periode minstens 104 dagen op een jaar bewijst. Het is daarom in eerste instantie belangrijk om te weten hoe oud u bent. Bent u ouder dan 65 jaar? Is dit het geval en heeft u nog geen aanvraag om pensioen uit België ingeleid via het bevoegde pensioenorgaan in Denemarken of het Eu-land waar u woont, dan raad ik u aan om uw rechten op een Belgisch pensioen te laten onderzoeken per 01.07.2017. De strenge voorwaarden van tewerkstelling en legerdienst gelden dan niet meer. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2017 23:24

Bedankt voor het antwoord in de hitte.

Ik val nog onder de "oude regeling".
Mijn Belgisch pensioen werd mij reeds toegekend omdat ik 65 jaar ben.
Wachten op de nieuwe regeling is dus niet meer mogelijk.

Het is zo dat ik de dag na het einde van de legerdienst terug aan het werk ben gegaan in Denemarken (en gebleven tot voor kort).
Ook heb ik tot de dag voor het begin van de legerdienst ononderbroken gewerkt.
Het is me duidelijk dat, indien die tewerkstelling volledig in B zou zijn geweest er geen (mogelijk) probleem zou zijn.

Mijn drie jaren van tewerkstelling in B eindigden een aantal maanden (maar minder dan één jaar) voor het begin
van mijn legerdienst. De dag na het einde van mijn tewerkstelling in B begon mijn tewerkstelling in Denemarken.
Er is dus geen gat in de periode van tewerkstelling voor de legerdienst. Heel mijn loopbaan werkte ik voltijds.

In feite komt mijn vraag erop neer of tewerkstelling in het buitenland, samen met de drie jaren van tewerkstelling in België,
recht geven op pensioen voor de periode van de legerdienst (of moet AL die tewerkstelling in België plaats hebben gevonden?).


Op Mypension staat mijn legerdienst evenwel vermeld als deel van mijn pensioenloopbaan maar werd in de berekening van het pensioentje
niet opgenomen...dus geen fictief loon of zo

ps; de drie maanden om te reclameren lopen nog op dit ogenblik

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 28 mei 2017 05:20

Beste,

Kan u mij uw dossiernummer meedelen, dan zal ik dit navragen bij de FPD zelf en u berichten.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Mathieu Rutten

#5 , 28 mei 2017 07:13

Beste,

Een douchke vroeg in de morgen kan wonderen doen.....Ik heb je vraag nog eens door mijn hoofd laten spelen.

Ik vat even samen:
- je periode van militaire dienst werd noch onmiddellijk voorafgegaan door een Belgische tewerkstelling als werknemer en na deze periode van militaire dienst bewijs je geen prestaties als werknemer, zelfstandige of ambtenaar in België, correct?
- welk statuut had je in Denemarken, werknemer, zelfstandige, ambtenaar?
- bij welk pensioenorgaan was je aangesloten?
Deze vragen zijn immers uiterst belangrijk om uit te maken of de Federale Pensioendienst überhaupt bevoegd is om deze periode als gelijkgestelde periode te beschouwen.

Ik hoor wel.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

zibarrie
Berichten: 133

#6 , 29 mei 2017 11:28

Deze tewerkstelling kan in het buitenland op voorwaarde dat er een wederkerigheidsakkoord is met dat land.

Denemarken is een speciaal geval ivm pensioenrechten en europa, kan niet meteen vinden of er dergerlijk akkoord is met Denemarken maar mogelijk is dat dus het probleem.

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mei 2017 12:04

Ik werkte als werknemer (geen ambtenaar), maar tenzij ik het volledig verkeerd begrepen heb bestaat er hier in DK geen onderscheid tussen werknemers- en ambtenarenpensioenen. Het heet allemaal "staatspensioen".

"je periode van militaire dienst werd noch onmiddellijk voorafgegaan door een Belgische tewerkstelling als werknemer en na deze periode van militaire dienst bewijs je geen prestaties als werknemer, zelfstandige of ambtenaar in België, correct?

Ja en dat is de reden waarom ik mijn vraag hier stelde en dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom die periode werd uitgesloten.

Voor mijn legerdienst werkte ik DRIE jaar als werknemer in België, gevolgd door enkele maanden in DK.
Alhoewel ik in B gewerkt heb voor mijn legerdienst sluit die B-periode niet perfect aan bij de start van de legerdienst. Maar in die periode was ik wel werknemer in een EU-Lidstaat met pensioenbijdragen aldaar. Na legerdienst onmiddellijk terug verder gewerkt in DK en nooit meer in B.
(pittig detail 1: indien ik als werkloze -ten laste van de B-begroting- de maanden tussen einde tewerkstelling en begin legerdienst in B was blijven rondhangen dan zou de legerdienst dus automatisch hebben meegeteld :mrgreen:!
pittig detail 2: ondanks de grote verklaringen in de pers dat vanaf juli ek iedereen pensioen zou krijgen voor zijn legerdienst lijkt dat niet te kloppen voor de mensen die in een andere EU-Lidstaat zijn gaan werken na hun legerdienst, zelfs als ze voor hun legerdienst wel in B werkten :evil: !)

Ik heb intussen deze opmerkingen doorgemaild naar het e-mailadres dat in het bericht van de toekenning van het B pensioen is vermeld.

Ik vraag me af of de Europese Pensioenverordeningen rechtstreeks of onrechtstreeks geen verplichting opleggen aan B om -in de specifieke omstandigheden- met mijn legerdienst rekening te houden.
Mogelijks houden de (automatische?) rekenmodules voor de berekening van het B-pensioen geen rekening hiermee (aangezien die een "gat" zien tussen einde tewerkstelling in B en begin legerdienst)?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 29 mei 2017 15:08

Wat de EU-verordening betreft staat in de preambule:

"Er moet een volgens de samentellings- en proratiseringsmethode berekend en door het Gemeenschapsrecht gegarandeerd pensioenbedrag worden vastgesteld, indien de toepassing van de nationale wetgeving alleen, met inbegrip van de voorschriften inzake vermindering, schorsing of intrekking, minder gunstig is dan de toepassing van de hiervoor bedoelde methode."

Daaruit meen ik te mogen afleiden dat voor de legerdienst van TS de samentellingsmethode verplicht moet worden toegepast, maw dat zijn tewerkwerkstelling in Denemarken, vlak voor en vlak na zijn legerdienst, dezelfde wettelijke kracht heeft als tewerkstelling in België.
Waarschijnlijk wordt dat in een van de artikels ook weergegeven, maar heb nu geen tijd om de geconsolideerde tekst van de verordeningen door te lezen.

TS kan de aandacht van de FPD hierop vestigen, voor zover dat nodig zou zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#9 , 29 mei 2017 22:04

Kan u mij uw dossiernummer meedelen?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mathieu Rutten

#10 , 31 mei 2017 23:43

Beste,

Ik heb nu reeds 2 x naar uw dossiernummer gevraagd. U kan dit ook via de moderator meedelen die mij dit nummer dan via een persoonlijke mail zal meedelen. Pas dan kunnen wij gerichte info vragen. Is dit voor u een probleem, dan sluit ik de polemiek hierover af.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”