Gewaarborgd minimumpensioen

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

Re: Gewaarborgd minimumpensioen

#16 , 18 feb 2017 14:58

aanvullend vraag ik mij af welk land bepaald de pensioen leeftijd?
Mijn gevoel zegt het woonland omdat die ook verantwoordelijk is voor het pensioen.
Moet Nederland zich niet daarbij neerleggen?
Ik zal waarschijnlijk het weer mis hebben.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie
Berichten: 133

#17 , 18 feb 2017 15:32

Werkloosheid in België is al vast en zeker maximum tot je 65 bent.

Elk land bepaalt zijn eigen pensioenwetgeving. Elk land is ook verantwoordelijk voor de uitbetaling van uw pensioen van dat land.

Het enige dat het woonland doet is de aanvraag doorsturen, verder niets.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#18 , 18 feb 2017 15:45

die methode heeft ook altijd perfect gewerkt standaard binnen eu pensioenleeftijd 65.
NNederland heeft als voortrekker de leeftijd verhoogt en nu werkt het niet meer.
België gaat in de toekomst de leeftijd ook verhogen.
Nederland betaald tot 66 jaar werkloosheidsuitkering België kan in mijn geval de werkloosheidsuitkering tot mijn 66 jaar terughalen uit Nederland naar rato van de verzekerings tijdvakken.
Terug op het thema het proberen van verschillende pensioen leeftijden
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

Mathieu Rutten

#19 , 18 feb 2017 16:57

Beste,

Het is echt ene welles nietes spelletje aan het worden. Kan u mij uw geboortedatum meedelen ten tot wanneer u in Nederland heeft gewoond?

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#20 , 18 feb 2017 17:16

inderdaad welles nietes maar heb duidelijkheid nodig en wij kennen ons.
geboren 12-9-52 en zou graag met u rond de tafel om oplossingen uit te werken.
Van uwv valt weinig tegenwerking te verwachten.
svb is een ander verhaal
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Mathieu Rutten

#21 , 18 feb 2017 18:50

Beste,

Het bekendmaken van uw geboortedatum werpt een heel ander licht op uw dossier. Indien u hierover vanaf het begin duidelijk was geweest, waren heel wat pistes niet nodig geweest.

U voldoet mijn inzien aan de voorwaarden van een Belgisch pensioen op 01.12.2015. Dit betekent dat u op 65jaar gerechtigd wordt op een rustpensioen hoofdens uw Belgische tijdvakken en een rustpensioen grensarbeid voor de jaren van wonen in België en werken in Nederland.

Vanaf 65 jaar wordt u gerechtigd op een Belgisch rustpensioen en vanaf 66 jaar op een AOW-pensioen. Gezien u tijdvakken van wonen en werken in Nederland bewijst, zal de AOW geprorateerd verrekend worden met uw Belgische aanvulling tot het intern recht. Een eventueel ouderdomspensioen ten laste van een Nederlandse pensioeninstelling zal niet verrekend worden met de Belgische aanvulling. Wel zal dit bedrag meegenomen worden in de berekening van de ziv-bijdrage en eventueel solidariteitsbijdrage. België is immers bevoegd voor de ziektekostenverzekering zolang u enkel gerechtigd bent op een pensioen en in België woont.

In de VO 883/2004 zijn werkloosheidsvergoedingen nog altijd toegewezen aan het woonland. In het voorstel van wijziging VO lijkt met dit nog steeds het geval te zijn. Dat België betaalt tot 66 jaar en recupereert van Nederland, lijkt me dan ook een fantasietje van u te zijn. Wat het wegvallen van de toeslag betreft, bent u zeker geen benadeelde partij, gezien deze ook niet wordt verminderd op de aanvulling tot het intern recht.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

I close my case.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#22 , 18 feb 2017 19:47

Meneer rutten ik wil graag met u rond de tafel

vo 987/04
Artikel 70 Vergoeding van werkloosheidsuitkeringen
Bij ontstentenis van het in artikel 65, lid 8, van de basisverordening bedoelde akkoord richt het orgaan van de woonplaats aan het orgaan van de lidstaat aan de wetgeving waarvan de rechthebbende het laatst onderworpen is geweest, een verzoek om vergoeding van werkloosheidsuitkeringen op grond van artikel 65, leden 6 en 7, van de basisverordening. Het verzoek wordt gedaan binnen zes maanden na het einde van het kalenderhalfjaar waarin de laatste betaling van de werkloosheidsuitkering, waarvan terugbetaling wordt verzocht, is verricht. Het verzoek vermeldt het bedrag van de uitkeringen die gedurende de in artikel 65, leden 6 en 7, van de basisverordening bedoelde tijdvakken van drie of vijf maanden zijn betaald, het tijdvak waarover deze uitkeringen zijn betaald en de identificatiegegevens van de werkloze. De aanvragen worden ingediend en betaald via de verbindingsorganen van de betrokken lidstaten.
Verzoeken die na de in de eerste alinea genoemde termijn worden ingediend, behoeven niet in aanmerking te worden genomen.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#23 , 18 feb 2017 22:06

bij het nalezen in bovenaangehaalde vo moet ik vaststellen dat het rva gedeeltelijk terug kan vragen bij het uwv (in tijd beperkt).
persoonlijk vind ik dat het uwv alles moet vergoeden.
vo 883/04 art 65 lid 8 bied de mogelijkheid

Je bent verzekerd in een land en een andet land moet betalen.
Terug naar pensioen.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#24 , 19 feb 2017 10:01

Geachte Heer Rutten,
om een een of andere reden kan ik U geen PM sturen.
Ik stuur u een e-mail
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#25 , 20 feb 2017 09:52

Deze discussie is helemaal uit de richting gegaan (grensarbeiders pensioen/werkloosheidsuitkering)

De vraag heeft iedereen recht op het Gewaarborgd minimum pensioen indien 2/3 van de loopbaan
bewezen is door gelijkgestelde periodes is niet beantwoord.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#26 , 20 feb 2017 10:48

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#27 , 21 feb 2017 00:17

ik denk dat ik er nu uit ben.
het gewaarborgd pensioen krijg je alleen over de tijdvakken werkzaam in België.
1 jaar in België gewerkt geeft 1/45 * minimum pensioen.
grensarbeiderspensioen krijg je over die jaren een forfaitair vergoeding 10 jaar grensarbeider geeft 10/45*forfaitair 60/75% bedrag.
Als niets geregeld word kom ik op mij 65. in problemen.
igo/leefloon maakt je niet blij.
Doppen mag je alleen in je woonland en bij pensioen leeftijd stopt het.
Ik zou zeggen niet goed geregeld binnen de eu.
België kan er niets aan doen veroorzaakt door Nederland door zonder coördinatie met andere de pensioen leeftijd te verhogen.

Desondanks heb ik stukken gevonden dat België dit probleem al aankaart.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

linden
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#28 , 21 feb 2017 07:30

U heeft pb

Terug naar “Pensioenen”