Weduwepension VS eigen pensioen

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Weduwepension VS eigen pensioen

#1 , 24 jan 2017 14:35

Ik zit met een vraag over het pensioen van mijn moeder.
De betreffende dienst kan hier telefonisch blijkbaar niet op antwoorden en via hun website geraak ik ook niet verder.

Betreft mijn moeder die al ruim 25 jaar weduwe is.

Ze is altijd huisvrouw geweest toen mijn vader nog leefde.
Nadat hij gestorven is, heeft ze ongeveer 2 jaar gewerkt. (omdat ze toen niet wist of ze recht had op weduwepensioen)

Dus pas na 2 jaar werken had ze zekerheid en kon dus kiezen: blijven werken of weduwepensioen trekken.
Aangezien het pensioen meer was dan haar loon was de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Nu krijgt ze een brief in de bus dat ze binnen 1,5 jaar zelf de pensioengerechtigde leeftijd zal bereiken.
En dat ze binnen die periode nog een schrijven zal ontvangen over haar toekomstige pensioen.

Nu haar vragen:

In welke orde moet ze haar eigen pensioen inschatten?
Als het berekend wordt op haar eigen loopbaan zal dit niet veel zijn.
Is er een minimum?
Of blijft ze in dezelfde categorie zitten?

Alvast bedankt voor Uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 jan 2017 14:40

Ze mag dat eigen pensioen cumuleren met haar huidig pensioen.
Dat tot beloop van een maximum bedrag hetwelk uw moeder, omdat ze al zo lang weduwe is en bijna niet gewerkt heeft, niet zal bereiken.
Praktisch: ze zal een klein beetje meer pensioen in totaal ontvangen ivgl met nu.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#3 , 24 jan 2017 14:48

Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 24 jan 2017 14:56

Mogelijks krijgt u nog meer gedetailleerde antwoorden hier op het forum.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Pensioenen”