Tijdelijk Overlevingspensioen/overgangsuitkering - 1 jaar getrouwd

SylviaC.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk Overlevingspensioen/overgangsuitkering - 1 jaar getrouwd

#1 , 21 nov 2016 14:42

Goedemiddag,

ik ben getrouwd op 30/07/2014 (wettelijk samenwonend vanaf 26/09/2014, weet zelf ook niet meer waarom ik zo lang heb gewacht om me te gaan inschrijven bij de gemeente) mijn man is overleden op 28/05/2015. Ik ben op 20/10/2015 een aavraag gaan indienen voor een overlevingspensioen maar deze is niet goedgekeurd omdat ik net geen jaar getrouwd was. Nu heb ik wel op veel sites gelezen dat ik wel recht zou hebben op een tijdelijk overlevingspensioen van 12 maanden, klopt dit? ik heb geen kinderen ten laste, heb geen handicap en ben tewerkgesteld als bediende. Ik vroeg me nu wel af of dat misschien reden van overlijden wel een reden van afwijzing zou kunnen zijn, mijn man is namelijk overleden aan zelfdoding. Kan iemand mij meer informatie geven hierover?
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SylviaC.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2016 14:47

en misschien niet onbelangrijk, ik ben ook jonger dan 45 jaar. ik ben van 1983 en mijn man was van 1985.

mvg,

Mathieu Rutten

#3 , 27 nov 2016 22:52

Beste,

De overgangsuitkering

De eis van één jaar huwelijk

Zoals voor het overlevingspensioen moet er één jaar huwelijk zijn geweest zijn om recht te openen op een overgangsuitkering.
De aan het huwelijk onmiddellijk voorafgaande onafgebroken periode van wettelijke samenwoning (artikel 1476 van het Burgerlijk wetboek), wordt aan de duur van het huwelijk toegevoegd om zo aan de vereiste duur van 1 jaar te komen.
De duur van één jaar huwelijk is niet vereist als :

 er op het moment van het overlijden een kind ten laste is waarvoor één van de twee echtgenoten kinderbijslag ontvangt;
of
 er een kind uit het huwelijk (of uit de wettelijke samenwoning) is geboren
of
 het overlijden een gevolg is van een ongeval of een beroepsziekte die zich voordeed na de huwelijksdatum

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Pensioenen”